RELATIF: Media Mematangkan Minda . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh . Layari: http://azmirelatif-1.blogspot.com

Sabtu, 10 November 2012

Bengkel Pandai Besi


BENGKEL PANDAI BESI

PASIR MAS, KELANTAN:  BENGKEL pandai besi yang dikhususkan bagi projek satu daerah satu industri telah ditubuhkan sejak 40 tahun lalu di bawah satu kementerian ketika itu dikenali Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Malaysia dan Kraftangan Malaysia. Bengkel yang ditempatkan di Kampung Perangkap, Pasir Mas sekarang telah diubah ke Kampung Padang Embun.

Menurut seorang pandai besi yang sempat ditemui Penulis, Sulaiman Mat Daud, 64, atau lebih dikenali sebagai Pak Man dari Kampung Padang Embun dekat sini berkata, asalnya bengkel berkenaan pada masa itu ditempatkan di Kampung Perangkap sejak 40 tahun lalu, tetapi kini lebih dikenali Kampung Padang Embun berdasarkan nama kampung berkenaan.

"Pakcik mewarisi ilmu tukang besi ini dari arwah bapa yang pernah menjadi tukang besi semasa hayatnya", ujarnya ketika ditanya dari mana beliau memiliki kemahiran bertukang besi itu.

Katanya, antara peralatan yang dicipta dari besi seperti golok, parang, keris, lawi ayam, kapak, pisau dan sebagainya menurut tempahan. Misalnya jika peralatan dibuat dari "besi kurau" seperti "parang caluh" dijual dengan harga RM300 sebilah. Lazimnya, senjata terbabit dapat disiapkan sepenuhnya termasuk ulu dan sarungnya dijual dengan harga RM50 sebilah berdasarkan keadaan besi tersebut, terutamanya kapak jika disiapkan sepenuhnya dijual dengan harga RM60 sebilah.

Menurutnya, beliau memperolehi bekalan besi daripada tempat, bengkel atau gedung besi buruk di sekitar Pasir Mas. Beliau terpaksa membeli besi-besi itu untuk ditempa dan dibentuk peralatan senjata yang ditempah oleh pelanggan. Lazimnya, besi yang hendak dibeli dalam bentuk keping seperti "besi spring" kenderaan untuk memudahkan dibentuk atau ditempa dan beliau membelinya dari gedung besi buruk dengan harga RM3 sekilo.

"Pakcik tidak menetapkan tempahan pelanggan, kadang-kadang pelanggan itu sendiri yang membawa besi yang hendak ditempa. Biasanya, pakcik akan siapkan peralatan yang ditempah, bekalan besi pakcik akan cari sendiri.

"Tetapi jika kehendak pelanggan yang telah membawa sendiri besi yang hendak ditempa itu, pakcik akan menyiapkannya dengan segera bagi memudahkan pelanggan juga", ujarnya.

Tambahnya, beliau hanya mampu menempa dan membentuk peralatan senjata yang diminta kira-kira 60 bilah sahaja bergantung kepada masa, walau bagaimanapun hal itu tidak termasuk ulu dan sarungnya. Namun, beliau pernah menghasilkan senjata yang dimaksudkan sehingga 200 bilah sehari.

"Di Kampung Padang Embun ini hanya pakcik seorang sahaja yang dianggap "pandai besi" iaitu seorang yang pakar dan mahir dalam menempa besi dan begitulah juga dengan tempat lain, industri pandai besi ini hanya memperuntukkan seorang pekerja mahir dengan besi untuk satu daerah", jelasnya.

Menurutnya, pernah terdapat pelanggan yang menempah sehingga mencecah 30 bilah senjata yang dimintanya untuk jualan, namun hal berkenaan bergantung pula kepada bahan-bahan berkenaan sama ada cukup ataupun sebaliknya. Kalau lebih dari itu, beliau mungkin tidak sempat untuk menyiapkannya, walaupun turut dibantu oleh dua orang pembantu.

Misalnya golok dapat disiapkan sebanyak 20 bilah sehari. Kebanyakan senjata berkenaan dipasarkan khusus oleh satu pihak lain dan kalau diharapkan beliau untuk memasarkannya di kedai-kedai, tentunya beliau tidak sempat untuk berbuat demikian.

"Pakcik terima tempahan bukan sahaja dari penduduk setempat, ada kalanya dari daerah lain. Paling jauh dari luar Kelantan iaitu dari Kedah", katanya.

Katanya, kebanyakan peralatan untuk menempa seperti arang yang diperlukan telah diberikan oleh pihak berkenaan cukup untuk tempoh setahun, dapur dan tempat menempa kesemuanya disumbangkan pihak Kraftangan Malaysia. Manakala sebahagian peralatan besi lain juga turut disumbangkan oleh pihak berkenaan. Pemberian ini dianggap sebagai subsidi dari pihak Kraftangan Malaysia untuk membantu pekerja-pekerja pandai besi meneruskan kehidupan mereka berdasarkan kemahiran masing-masing.

Dalam hal ini, beliau akan melakukan kerja-kerja berkenaan menurut arahan pihak berkenaan. Beliau akan berada di sesuatu tempat misalnya di Kuala Lumpur berdasarkan kepada tempoh yang diberi dan beliau pernah berada di tempat berkenaan selama dua minggu sebagai pekerja di sana.

"Hasil kerja-kerja tersebut pakcik diberikan elaun sebanyak RM100 sehari. Manakala jika barangan yang ditempah pelanggan, pakcik boleh menjualnya atas perkiraan pakcik sendiri tentang harga yang sepatutnya", ujarnya.

Mengulas tentang kerja-kerjanya sebagai pandai besi di Kuala Lumpur pada suatu ketika itu, selepas beliau dapat menyiapkan barangan besi seperti pisau dan sebagainya, sudah ramai yang menunggu dan membeli terus darinya seolah-olah seperti "goreng pisang panas". Beliau begitu teruja kerana barangan yang ditempanya itu habis dijual pada ketika itu juga, ini menunjukkan peralatan dan senjata yang dibuat dari besi dianggap ramai peminatnya yang tersendiri.

Katanya, Kraftangan Malaysia akan sentiasa turun padang untuk memantau tentang perjalanan dan perkembangan bengkel pandai besi yang diusahakannya itu tidak kira waktu kecuali cuti pada hari Jumaat sahaja. Beliau amat bertuah kerana dapat menghasilkan dan menyiapkan tempahan yang dikehendaki oleh pelanggan sebagaimana yang dijanjikan.

Sulaiman Mat Daud atau Pak Man.

Pak Man ketika ditemubual Penulis di bengkelnya.

Pak Man turut dibantu seorang pekerja.


Api digunakan untuk memasak besi supaya mudah dibentuk.

Besi yang panas (warna oren) siap untuk ditempa.

Tempat simpanan barangan besi.

Inilah besi spring kereta untuk membuat senjata.

Sebilah senjata yang siap ditempa.

Inilah bengkel pandai besi yang terletak di Kampung Padang Embun, dulunya dikenali Kampung Perangkap.

Teks dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan