RELATIF: Media Mematangkan Minda . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh . Layari: http://azmirelatif-1.blogspot.com

Selasa, 20 November 2012

Perubatan Moden, Alternatif, Silat


PERUBATAN MODEN, ALTERNATIF, SILAT

WAKAF BAHARU, KELANTAN:  MENUNTUT ilmu adalah wajib bagi setiap umat Islam sama ada lelaki mahupun wanita. Bahkan, amat beruntung bagi yang memiliki ilmu kerana darinya mereka dapat mencurahkan bakti kepada orang-orang yang memerlukannya. Bukanlah tujuan menuntut ilmu itu sebagai dasar untuk menunjuk-nunjuk kepada orang lain. Ini kerana, jika seseorang itu memerlukan dunia, dia harus berilmu. Bahkan jika memerlukan akhirat, individu terbabit juga perlukan ilmu. Malahan jika individu manusia itu memerlukan kedua-duanya (dunia dan akhirat), dia juga wajar mempunyai ilmu. Apatah lagi, bagi manusia yang hidup di dunia yang sentiasa berhadapan dengan manusia lain, keperluan kepada ilmu mengatasi segala-galanya. Orang yang tidak berilmu berilmu ibarat "tin kosong" atau sampah semata-mata.

Membicarakan tentang hakikat ilmu ini, mungkin tidak ramai yang menuntut ilmu dalam ketiga-tiga bidang sekaligus. Namun tidak bagi Pengamal Perubatan Moden, Alternatif dan Silat, Che Razali bin Che Deraman atau lebih dikenali sebagai Che Razali Tok Bomoh tetapi kadang-kadang beliau juga digelarkan sebagai Abe Li bekas H.A (Pembantu Perubatan) dari Kampung Kutan Tepi Sungai dekat sini yang terlalu minat sehingga berjaya dalam ketiga-tiga bidang itu.

Katanya, sejarah beliau berkecimpung dalam perubatan alternatif walaupun pernah berkhidmat dalam perubatan moden disebabkan beliau banyak mempelajari dari pelbagai jenis kitab, apatah lagi keturunannya sendiri adalah dari kalangan bomoh belaka yang turut memperturunkan segala ilmu perubatan alternatif itu kepadanya. Cuma, beliau belajar dalam kedua-dua bidang iaitu pengamal perubatan alternatif dan silat disebabkan minat yang begitu mendalam terhadapnya.

Menurutnya, ketika bertugas sebagai Pembantu Perubatan (H.A), beliau sempat mempelajari bidang perubatan "Homeopathi" selama tujuh tahun lebih sehingga peringkat "master". Namun, dalam perubatan moden di hospital  dikenali sebagai "konvensional". Manakala homeopathi ini dikenali sebagai perubatan "alternatif". Katanya, walaupun semasa beliau bertugas sebagai Pembantu Perubatan  dalam konteks "perubatan moden", namun beliau yang juga sebagai pengamal perubatan alternatif tetap menerapkan kaedah rawatan alternatif melalui kaedah doa dan wirid.

"Berhubung dengan rawatan tradisional, Abang Li banyak belajar dan mendapat tunjukajar daripada arwah moyang, kemudiannya dari arwah bapa tentang pelbagai kaedah dalam rawatan sedemikian.

"Abang Li belajar rawatan tradisional  ini ketika usia 17 tahun lagi. Manakala sebagai pembantu perubatan ketika Abang Li berusia 23 tahun dan telah berkhidmat dengannya selama 12 tahun. Dalam usia ini, Abang Li telahpun mendirikan rumahtangga dengan seorang gadis Negeri Sembilan pilihan Abang Li sendiri. Abang Li dapat pencen awal sebagai pembantu perubatan", ujarnya kepada Wartawan RELATIF yang membahasakan dirinya sebagai Abang Li sambil mengimbau kenangan beliau belajar sebagai perawat alternatif dan moden.

Tambahnya, selepas itu beliau menyambung pelajaran tentang kaedah perubatan Homeopathi selama tujuh tahun lebih sehingga peringkat master. Katanya, perubatan homeopathi bukan perubatan alternatif, tetapi ada yang menganggap homeopathi sebagai bidang sedemikian. Bezanya, di Kelantan pada masa itu perubatan homeopathi tidak begitu popular sebagaimana hari ini.

Setelah bersara awal sebagai penjawat awam, hari ini, tumpuan utama dalam khidmatnya kepada masyarakat ialah rawatan alternatif kepada orang ramai yang memerlukan. Tentang bayaran, beliau tidak menetapkan harga tidak sebagaimana perubatan moden. Perubatan alternatif berdasarkan kepada keikhlasan dari pesakit.

"Ketika bermulanya musim "tinju (boxing)" dan tomoi, ramai yang datang mendapatkan rawatan daripada Abang Li. Kebanyakan petinju dan tomoi datang mendapatkan rawatan secara tradisional.

"Abang Li akan memberikan semangat kepada petinju sambil memberikan beberapa tip kekuatan badan (termasuk luaran dan dalaman) di samping menyuntik sikap berhati-hati terhadap perbuatan sihir dan santau pihak lawan. Bagi Abang Li, sudah menjadi kelaziman bagi golongan ini, perbuatan kotor seumpama ini menjadi mainan dalam setiap pertandingan", katanya ketika ditemubual di sebatang lorong menghala ke kediamannya.

Misalnya dalam kaedah perubatan alternatif tentang gangguan makhluk seperti "toyol" yang mana, beliau pernah memberikan khidmat menangkap "toyol" yang pernah mengganggu mangsa. Tentang kaedah ini, beliau membaca sepotong ayat dalam Surah Jin.

Apabila ditanya tentang pesakit yang pernah datang mendapatkan rawatan darinya, beliau berkata, kebanyakan pesakit datang dari Kelantan sendiri, sementara dari luar Kelantan agak tidak begitu ramai kerana mereka belum mengetahui tentang kemahiran dan kepakaran yang dimiliki oleh beliau berhubung dengan perubatan alternatif itu. Misalnya dari Kelantan, kebanyakan pesakit lazimnya dari Wakaf Baharu sendiri, selain Tumpat, Kota Bharu dan Pasir Mas.

Sambungnya, berhubung dengan masalah sihir yang dialami oleh mangsa yang akan dirawat olehnya, beliau akan melihat tentang simptom dan akibat sihir tersebut, melihat wajah mangsa dan dari situ beliau akan dapat mengetahuinya dengan cara sentuhan tangannya.

"Bagi mangsa sihir akan mengalami resah dan gelisah ataupun tidak senang duduk. Abang Li akan menggunakan ayat-ayat Al-Quran , ayat Kursi, ayat Haikal dan selepas itu Abang Li akan menyediakan air tawar (sebagai penawar) untuk diminum oleh mangsa sihir.

"Kemudiannya, Abang Li akan memanggil makhluk halus yang membawa sihir itu, sama ada turun ke kaki, mulut dan pusat. Limau kemudiannya akan Abang Li gunakan untuk mengunci makhluk halus tersebut. Dengan izin Allah, setiap rawatan yang Abang Li buat berakhir dengan kejayaan yang diharapkan", katanya.

Menurutnya, di samping memberikan khidmat merawat secara moden dan alternatif, beliau juga turut menyediakan ubat-ubatan dan kebanyakan ubat-ubatan tersebut datangnya dari Amerika, Jerman dan Pakistan. Peranan beliau hanya membancuhnya sahaja untuk diberikan kepada pesakit dan mangsa yang memerlukannya.

Dalam pada itu, beliau juga turut berminat dengan seni mempertahankan diri iaitu "silat". Ini kerana, beliau turut menuntut ilmu dalam persilatan disebabkan keturunan beliau pada asasnya selain minat dengan agama, turut ditekankan ialah dunia persilatan sejak dari dulu telah dipelopori oleh atuknya, nenek dan tok saudaranya sendiri semuanya berminat dalam ilmu persilatan. Misalnya pada diri beliau, beliau mempelajari seni silat sejak dari zaman remajanya lagi iaitu selepas tamat Sijil Rendah Pelajaran (kini PMR) dalam usia 15 tahun.

"Pada mulanya, Abang Li belajar silat dikenali "Silat Spelek" daripada Wan Ismail Tok Bomoh (kini arwah). Selepas itu, Abang Li mempelajari "tomoi". Dalam masa yang sama, Abang Li mempelajari cara-cara dan kaedah menghasilkan ubat secara tradisional.

"Selepas Abang Li bersara dari penjawat awam sebagai pembantu perubatan (H.A), Abang Li turut serta sebagai seorang usahawan dan telah mengikuti kursus di Terengganun dan Kuala Lumpur", ujarnya.

Sambungnya, selepas mempelajari silat spelek dan tomoi, beliau meneruskan minatnya mempelajari "taekwando" dan selepas itu "karate-do" pula. Menurutnya, jika dibuat perbandingan terhadap kedua-dua seni mempertahankan diri tersebut, silat hampir sama dengan tomoi. Tetapi katanya, jika dibandingkan dengan taekwando dan karate-do, silat adalah dianggap lebih baik lagi. Namun, silat dianggap tidak berkembang disebabkan cara pengurusan sesebuah persatuan silat dan teknik mengajar silat tersebut kepada murid-murid dianggap tidak begitu memberangsangkan.

Katanya menambah, beliau berminat terhadap agama, seni mempertahankan diri dan perubatan disebabkan keturunannya yang mendorongnya ke arah itu. Secara berpuitis, kalau tidak kuah jatuh ke nasi, ke mana lagi. Lagipun menurutnya, beliau hanya tiga beradik yang kesemuanya lelaki, hanya beliau seorang sahaja yang berminat ke arah berkenaan berbanding dengan adiknya, manakala abangnya pula berminat sebagai seorang pendakwah.

Che Razali bin Che Deraman atau Abang Li Bekas H.A.

Abang Li ketika diwawancara Wartawan RELATIF di sebatang lorong ke kediamannya.


Gaya seorang ahli seni mempertahankan diri (silat).

Papan tanda menghala ke rumahnya.

Inilah rumah Che Razali bin Che Deraman (Abang Li Bekas H.A).

Tulisan dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

1 ulasan:

  1. Rawatan pengasih ilmu putih jarak jauh/jarak dekat

    -tunang/kekasih berpaling hati
    -minyak pengasih
    -pelaris niaga
    -pelet
    -pemikat
    -buka aura
    -santau sum power
    -pelaris dalam galian
    -santau angin
    -santau tepuk bantal
    -santau patung
    -santau Siam
    -santau di Kedah
    -ilmu pengasih
    -ilmu penunduk
    -buka aura

    Insha allah semua masalah bole selesai berkat ridho dan izin maha kuasa amin...

    WhatsApp +62 822 4631 1483




    BalasPadam