RELATIF: Media Mematangkan Minda . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh . Layari: http://azmirelatif-1.blogspot.com

Sabtu, 2 Jun 2012

Barah: Rawatan Tradisional


BARAH: RAWATAN TRADISIONAL

TUMPAT, KELANTAN:  BARAH menurut Kamus Dewan (DBP) adalah ketumbuhan berbahaya pada kulit atau pada tisu di dalam tubuh yang disebabkan oleh pertumbuhan sel yang tidak mengikut kadar yang normal (disebabkan oleh pengaruh bahan-bahan karsinogen seperti bahan kimia dan virus). Penyakit barah ini boleh merebak dan menular yang menyebabkan secara sedar atau tidak pesakit akan berasa kesakitannya, namun secara tidak sedar jika penyakit berkenaan sampai ke kemuncaknya, pesakit barah pastinya akan menderita disebabkan tidak mempedulikan rawatan yang sepatutnya diterima.

Membicarakan tentang barah yang kebanyakannya dialami oleh golongan lelaki dan wanita dewasa, ada orang berkata lebih baik mendapatkan rawatan secara tradisional kerana kaedah yang digunakan ialah secara sentuhan, menggunakan air penawar dan doa-doa serta wirid yang tidak mendatangkan sebarang kesakitan, malahan bayaran yang dikenakan juga agak rendah. Berbanding rawatan secara moden yang tentunya menyakitkan melalui beberapa sessi pembedahan dalam tempoh tertentu, bahkan bayaran yang dikenakan juga agak tinggi dan membebankan pesakit. Berikutan itu, ramai yang mendapatkan rawatan secara tradisional kerana masih mempercayai kaedah berkenaan lebih relevan dan selamat.

Ketika ditemui Wartawan RELATIF, salah seorang pakar Perubatan Barah Tradisional, Haji Che Awang bin Chik, 61, atau lebih dikenali sebagai Paksu Wil dari Kampung Periuk, Tumpat, Kelantan mengakui, semakin ramai kalangan orang-orang dewasa sama ada lelaki, wanita termasuk kanak-kanak yang mendapatkan rawatan darinya.

Paksu Wil yang merupakan anak bongsu dan beliau memperolehi ilmu mengubati barah daripada arwah bapanya, Allahyarham Paksu Chik yang merupakan Bomoh Barah Tradisional yang agak tersohor di kampung berkenaan. Paksu Wil adalah keturunan keempat yang memperolehi ilmu berkenaan. Manakala masalah "terseliuh" beliau belajar daripada guru yang lain pula.

Pelbagai jenis penyakit yang dirawat oleh beliau seperti penyakit kenan, kayap, kudis, sarat, bertih, campak, senggugut dan medu. Penyakit barah adalah lebih utama, beliau merupakan seorang pakar dalam bidang berkenaan. Kaedah menghasilkan ramuan ubat-ubatan berkaitan dengan penyakit terbabit adalah menjadi rahsianya, sebab hanya keluarganya sahaja yang boleh memberitahunya.

"Paksu mula belajar ilmu merawat barah ini ketika peringkat remaja dalam usia 17 tahun lagi. Paksu hanya menerima "ilmu ibu" dengan cara mempelajari dan mengenalinya sendiri, selepas itu akan masuk sendiri.

"Dengan demikian, secara automatik Paksu akan dapat membacanya walaupun ketika sedang tidur. Selepas itu, Paksu hendaklah menghafal sedikit demi sedikit", jelasnya menyorot sejarah awal beliau mendapat ilmu merawat barah terbabit.

Ketika ingin membuat rawatan terhadap pesakit terbabit, beliau akan dapat mengetahui keadaan pesakit melalui deria dengan cara menyentuh pesakit di bahagian yang sememangnya akan dirasai oleh deria jari-jemarinya. Apabila sampai di tempat yang dikatakan barah itu, dengan tiba-tiba jari-jemarinya tidak dapat merasai apa-apa lagi. Beliau akan meniup di tempat yang dimaksudkan, dengan tiba-tiba beliau akan merasai tindakbalas dari pesakit tersebut seperti ingin beradu kekuatan dengannya. Ketika itulah beliau akan mengetahui penyakit yang dimaksudkan itu.

Beliau kemudiannya akan melakukannya secara ulangan sebanyak tiga kali dan kali ketiga itulah penyakit berkenaan akan memberikan tindakbalas terhadapnya sehingga akan dirasai di bahagian tengkuk. Penyakit ini sememangnya suka mengambil tindakan terhadap orang yang cuba menyembuhkannya, sebab itulah anak-anaknya sendiri tidak ingin mempelajari ilmu berkenaan darinya disebabkan sifat penyakit berkenaan.

"Penyakit barah ini berpunca dari makanan yang dimakan oleh pesakit sehingga menyebabkan barah. Penyakit barah semakin membesar apabila individu memakan kulit ayam, hati dan perut akan menyebabkan barah semakin membiak. Penyakit dari keturunan lazimnya amat jarang berlaku", jelasnya.

Katanya, barah yang paling bahaya ialah "barah tulang" di mana pesakit yang mengalaminya akan berasa seperti dicucuk-cucuk. Di antara penyakit barah lain seperti barah daging, barah angin, barah urat, barah darah dan "raja saton" termasuk dalam kategori yang sama. Kesemua penyakit barah ini mempunyai "penjaganya" di mana barah ini berpunca dari darah dalam tubuh pesakit itu sendiri.

Sambungnya, dalam kes barah tulang di mana pesakit berkenaan akan berasa seperti dicucuk-cucuk. Barah ini perlu diberikan rawatan dan jika rawatan tidak dipedulikan pastinya pesakit akan menderita kesakitan dalam tempoh yang agak lama. Apabila menerima rawatan pastinya barah berkenaan akan sembuh dengan segera. Kalau di hospital, barah seumpama ini hanya diberikan ubat penahan sakit sahaja.

"Paksu pernah memberikan rawatan terhadap pesakit yang dalam keadaan seperti kain buruk (tidak bermaya). Selepas Paksu meniup tubuh pesakit terbabit, dengan tiba-tiba pesakit berkenaan segar dan sembuh seperti biasa", katanya.

Tambahnya lagi, dalam satu kes seorang bayi asyik menangis tidak henti-henti menyebabkan keluarganya dalam keadaan resah. Keluarga berkenaan berasa serba salah kerana apabila diberikan susu kepada bayinya, bayinya itu menolak, sudahnya menangis semahu-mahunya. Bimbangkan sesuatu bentuk gangguan luar yang menimpa bayinya, bapa bayi tersebut menyatakan hasratnya untuk menemui Paksu Wil. Dengan tidak semena-mena, apabila menyebut sahaja nama Paksu Wil, secara tiba-tiba bayinya itu diam serta merta dan tidak lagi menangis sebagaimana sebelumnya.

Sambung Paksu Wil, dalam kes bayi berkenaan walaupun bayi itu tidak lagi menangis dan masalah keluarga berkenaan dianggap selesai, namun keluarga berkenaan perlu berjumpa dengan Paksu Wil juga. Jika keluarga berkenaan enggan berbuat demikian, masalah berkenaan akan wujud kembali selepas itu dan bayinya akan menangis semahunya tanpa henti.

Katanya, Paksu Wil pernah memberikan rawatan terhadap sebuah keluarga Cina yang datang ke rumahnya. Menurutnya, kaum Cina mempercayai rawatan yang dijalankan oleh Paksu Wil ternyata sembuh sepenuhnya dan mereka menemui Paksu Wil bukan dalam masa sehari tetapi sehingga lima dan enam hari tidak sebagaimana bangsa Melayu yang hanya sekali sahaja.

Apabila ditanya tentang bayaran yang dikenakan terhadap pesakit yang datang menerima rawatan darinya, Paksu Wil menjelaskan, beliau tidak mengenakan sebarang bayaran ke atas rawatan yang pernah diberikan kepada pesakit tidak sebagaimana rawatan moden. Beliau hanya mengharapkan keikhlasan dari pesakit itu sendiri. Maksud keikhlasan dari segi menerima rawatan adalah suatu kejujuran yang diharapkan dari pesakit, sebab itulah sesukar manapun rawatan yang dijalankan, penyudahnya adalah kejayaan. Cuma, beliau hanya mengenakan bayaran bagi ubat-ubatan yang dihasilkannya sendiri, kerana untuk menghasilkan ubat terbabit adalah sesuatu yang paling sukar berikutan bahan-bahan herbanya terlalu sukar diperolehi.

"Selain rawatan barah, Paksu juga pernah memberikan rawatan penyakit sarat yang dialami oleh kanak-kanak yang berusia di antara 5 hingga 8 tahun. Namun, kesemua rawatan yang diberikan menemuik kejayaan yang diharapkan", ujarnya.

Ditanya tentang jumlah pesakit dari kalangan masyarakat tempatan (Kelantan) yang pernah menerima rawatan darinya, beliau tidak dapat memberikan jumlahnya kerana agak terlalu ramai yang datang dari semua daerah di negeri ini. Sementara pesakit dari luar negara seperti dari Negara Brunei, Singapura dan paling jauh beliau pernah merawat pesakit dari Amerika Syarikat yang mengalami barah usus. Rawatan terhadap pesakit berkenaan hanya sekali sahaja, tetapi mereka mendapatkan ubat-ubatan darinya sebanyak dua kali.

Menariknya menurut pesakit dari negara tersebut yang memuji rawatan yang dijalankannya mendapati sembuh sepenuhnya dan beliau kini sedang menjalani kehidupan seperti biasa disebabkan penyakitnya telah sembuh. Pesakit berkenaan sering menghubunginya bertanya khabar tentangnya.

Menurutnya, purata pesakit yang pernah menerima rawatan darinya paling ramai dialami oleh golongan wanita dewasa. Kebanyakan masalah masalah yang dihadapi berhubung dengan barah payu dara dan barah pangkal rahim. Sementara yang lelaki pula, masalah yang sering dihadapi oleh golongan berkenaan ialah tentang paru-paru, hati, jantung tersumbat dan ketumbuhan dalam tengkuk.

Justeru, beliau amat berharap jika mengalami sebarang ketidakselesaan, segeralah datang menemui beliau dan Paksu Wil bersedia menghulurkan bantuan yang sewajarnya supaya setiap pesakit akan dapat menjalani kehidupan yang baik dan sempurna seperti sebelumnya.

Untuk mendapatkan rawatan, Paksu Wil boleh dihubungi
melalui talian: 012-9214671 atau 09-7194181  

Haji Che Awang bin Chik atau Paksu Wil.

Di antara pesakit yang sedang menerima rawatan darinya.

Di hadapan rumah beliau sebagai Pusat Perubatan Barah. 

Sebahagian ubat yang dihasilkannya sendiri.

Teks dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

13 ulasan:

  1. Ada seorang lagi di Perlis. Dia guna ayat Quran dan herba juga. Kawan saya stage 4 barah darah telah sembuh dengan izi Allah dalan 3 bulan sahaja.
    Ni nombor dia: Dr. Sham 0175193770

    BalasPadam
  2. terima ksih...
    http://khainuar.blogspot.com/

    BalasPadam
  3. Aslmkom admin...boleh ke saya dapatkan no fon/alamat terkini serta waktu rawatan pak su wil....saya nak bawa kawan yang mengidap kanser pangkal lidah tahap 4....saya dari penang...harap admin dapat membantu...terima kasih....norrizfarmy@g.mail.com

    BalasPadam
  4. Blh bg no tel yg bru tak? Sgt2 memerlukan...harap admin dpt tolong

    BalasPadam
  5. Pok su wil dah meninggal... Sekarang anak arwah yang ambik alih ilmu perubatan beliau

    BalasPadam
  6. Boleh bagi nombor telefon anaknya

    BalasPadam
  7. Atau sapa2 yang tahu nombor telefon boleh hubungi saya 0179500565

    BalasPadam
  8. Assalamualaikum. saya mencari perawat di sekitar Kelantan.sebelum ini ada terambil rokok dan makanan pemberian jiran, selepas itu saya terasa sakit dan banyak gangguan berlaku dibahagian dada,perut dan muka.

    Ini email saya : tubuhsatu@gmail.com

    BalasPadam
  9. Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢
    💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit gout kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.

    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    6) Sepanjang sy kenal ramai pesakit, antara dikalangan kawan-kawan sy juga, pesakit gout pun boleh sembuh dgn cepat , abang sy sendiri minum untuk gout, kalau dlu die bergantung kepada ubat klinik ,sekarang dh sembuh dn gout susah nak dtg dah walau kadang kala ada makan seafood.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit (GERD) yang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah semakin sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................

    Call order wasap@call- En Mohd z
    Zuhairi- +6 017-4687570

    BalasPadam
  10. Radang Paru-paru sesak nafas (Copd)

    Saya Abd Kadir bin Sumardi, 42 tahun. Saya disahkan mengidap radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit saya ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakala nya berdarah. Setelah mendapatkn rawatan di pelbagai klinik kerajaan dan swasta , batuk tetap tak baik, sukar bernafas dan dada terasa sakit sangat.
    Banyak rawatan alternatif dari produk luar saya ambil tapi tak berkesan. Kemudian saya buat x-ray dan mendapatkan rawatan hospital. Doktor pun mengesahkan saya mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia. Untuk makluman, saya bekerja dalam persekitaran yang mengandungi pencemaran bahan kimia. Setelah itu sahabat saya telah terlihat di facebook berserta testimonial pesakit. Lalu dia pun memperkenalkan kepada saya untuk mencuba produk tersebut. Saya pun menghubungi pengasas produk tersebut En. Zuhairi dan mendapatkan nasihat daripada beliau. Beliau mengesyorkn saya untuk mencuba. Alhamdulillah dalam 2 minggu dah terasa perubahan .Batuk samakin berkurang. Saya terus mengamalkan 2 jenis jus itu selama beberapa bulan sampai masalah pernafasan dan batuk terus semakin baik. Menurut En. Zuhairi, masalah saya ini ialah paru-paru copd iaitu sakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi Alhamdulillah sehingga kini saya terus mengamalkan. Syukur pada Allah mengenalkan saya dengan En. Zuhairi
    Semoga beliau berjaya membantu pesakit lain juga di luar sana untuk sembuh dengan produk ini.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser gout kronik dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..😉

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring



    BalasPadam