RELATIF: Media Mematangkan Minda . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh . Layari: http://azmirelatif-1.blogspot.com

Ahad, 27 Mei 2012

Cegah Kencing Manis


CEGAH KENCING MANIS

RAMAI orang akan berasa bimbang sekiranya mereka disahkan sebagai penghidap kencing manis (diabetes). Ini kerana, individu yang menghidapi penyakit berkenaan tentunya akan mengalami penderitaan khususnya komplikasi kaki dan mengakibatkan buta bahkan jika tidak dilaksanakan rawatan dengan segera, kemungkinan pesakit tersebut menemui maut.

Menurut perangkaan terdahulu yang dikeluarkan Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) bahawa jumlah kematian akibat penyakit kencing manis semakin meningkat sejak 1974 berjumlah 326 kematian, tahun 1980 (433 kematian) dan 1983 (481 kematian).

Menurut perangkaan terbaru oleh Koordinator Jawatankuasa Penjagaan Luka, Hospital Kuala Lumpur (HKL), Dr. Harikrishna K.R. Nair berkata terdapat 5.6 juta pesakit diabetes. Daripada jumlah itu, 1.4 juta mengalami komplikasi kaki yang serius. (Sumber: Kosmo, 7 April, 2012)

"Malaysia mempunyai ramai pesakit diabetes berbanding 28 juta penduduknya. Implikasi penyakit itu mengundang kepada penambahan komplikasi kaki yang turut dipengaruhi oleh faktor pengambilan makanan seperti nasi dan gula yang tidak terkawal", ujarnya baru-baru ini.

Penyakit kencing manis merupakan suatu penyakit yang disebabkan kadar kandungan gula (glukos) yang terlalu berlebihan dalam darah. Kandungan gula yang berlebihan itu juga berpunca daripada kekurangan dan kecacatan mekanisma sejenis hormon dalam badan dikenali "insulin".

Insulin itu pula adalah sejenis hormon yang dihasilkan oleh organ pankreas yang terletak di bawah perut. Fungsi insulin ini adalah untuk membantu gula dalam darah untuk memasuki sel-sel badan dan ditukar kepada tenaga dalam badan kita.

Dari segi jantina pula, kebanyakan penghidap kencing manis terdiri daripada kalangan orang-orang muda kaum lelaki lebih ramai berbanding dengan wanita. Sebaliknya pesakit kencing manis di kalangan wanita adalah lebih ramai daripada lelaki apabila tiba usia 40 tahun ke atas.

Dalam pada itu, kemungkinan kebanyakan di kalangan individu tidak mengetahui bahawa mereka akan dan telah mengalami tentang penyakit tersebut. Dalam hal ini, individu perlu menitikberatkan untuk mengenal pasti apakah badan kita terdapat tanda-tanda atau gejala awal serangan penyakit berkenaan.

Menurut Unit Pelajaran Kesihatan, Jabatan Perubatan dan Kesihatan Kelantan telah menggariskan gejala-gejala awal dan gejala-gejala penyakit yang melarat akibat kencing manis.

Antara tanda-tanda awal itu seperti kencing yang terlalu kerap dan banyak, sentiasa dahaga, sentiasa lapar, lebih, berat badan menurun, gatal-gatal di bahagian kemaluan, kudis serta luka yang sukar untuk sembuh.

Manakala gejala-gejala penyakit yang telah melarat seperti kekeringan iaitu kehilangan air daripada badan, pecah bibir, kulit menjadi kendur, bau nafas manis dan tidak sedar (koma).

Akibat buruk sekiranya penyakit berkenaan enggan dirawat dengan segera, komplikasi akan dialami sebagaimana berikut:

1. Kudis atau bisul akibat jangkitan kuman. Ia boleh melarat hingga menjadi busuk (gangrene).
2. Kecacatan penglihatan seperti 'cataract'.
3. Melibatkan jantung seperti sakit jantung.
4. Kerosakan buah pinggang.
5. Kerosakan pada saraf terutama bahagian hujung kaki dan jari-jari tangan.
6. Pengsan disebabkan lebihan gula dalam badan atau kekurangan gula akibat ubat dalam badan.
7. Ibu-ibu hamil tetapi menghidap kencing manis, bayi yang dikandung menjadi sangat besar dan berat yang
boleh menyukarkan kelahiran.

Berdasarkan kepada kajian menunjukkan tentang bahayanya penyakit kencing manis, individu wajar berusaha untuk menjaga kesihatan dan sebaik-baiknya. Dalam waktu yang sama, penyakit kencing manis dapat dikawal melalui hal-hal berikut:

1. Ubat
2. Makanan
3. Penjagaan berat badan
4. Senaman
5. Mengelakkan jangkitan

Di samping itu, terdapat tiga aspek makanan yang sepatutnya dikurangkan pengambilannya tentunya terhindar daripada serangan penyakit kencing manis. Ia terdiri dari makanan yang patut dielakkan seperti gula, coklat, sirap, aiskrim, minuman ringan, gula-gula dan banyak lagi.

Makanan yang patut dikurangkan seperti roti, daging kambing, buah-buahan jeruk, bahan-bahan tenusu dan banyak lagi.

Manakala makanan yang boleh dimakan dengan bebas seperti serbuk lada, rempah-ratus dan serbuk kari. Cecair pula terdiri dari air, jus tomato, limau dan sebagainya. Sayur-sayuran yang patut dimakan dengan banyak seperti kacang panjang, kubis, timun, lobak merah, kangkung, sawi, cendawan, bayam, tomato, bunga kubis, kacang bendi, terung dan pelbagai lagi.

Kaedah pencegahan kencing manis sebagaimana yang diamalkan oleh orang-orang Melayu secara tradisional dikenal pasti dapat meredakan penyakit kencing manis. Salah satu caranya dengan mengambil lima kulit jering yang digoreng tanpa minyak sehingga garing. Kulit jering yang telah garing itu hendaklah ditumbuk sehingga halus. Kemudian bancuhkan bersama-sama kopi yang hendak diminum. Cara ini perlu diamalkan selama dua kali sehari.

Ataupun amalkan makan sayur setiap kali menyediakan hidangan bersama nasi, ataupun memakan buah jering dan petai sebagai ulam. Buah-buahan ulam ini dikenal pasti dapat mengurang dan menyembuhkan penyakit kencing manis.

Di samping itu, pengambilan minuman kesihatan terkini dikenali "Alga Mekah" dikenal pasti seratus peratus menyembuhkan penyakit kencing manis. Secara relevan, pencegahan cepat dan tepat dalam konteks perubatan untuk mencegah serangan kencing manis dan komplikasi kaki boleh disembuhkan dengan meminum Alga Mekah. Kaki yang telah dijangkiti kuman dan dipenuhi nanah akibat kencing manis dapat disembuhkan secara 'ajaib' dengan cara sapu di bahagian luka berkenaan kemudian meminumnya dalam kuantiti segelas.

Justeru, usaha untuk merawat dan mengubati penyakit serta menjaga kesihatan agar sentiasa terpelihara daripada segala risiko adalah di tangan individu itu sendiri. Kecuaian malahan bersikap tidak mempedulikan terhadap bahaya-bahaya penyakit dan bahan-bahan yang memudaratkannya, menyebabkan penderitaan yang terpaksa ditanggung.

Sayur-sayuran boleh merawat kencing manis.

 Jadikan ulam jering setiap kali memakan nasi.

Kulit jering juga boleh meredakan penyakit kencing manis.

Petai juga dapat meredakan penyakit kencing manis walaupun baunya dianggap busuk.

Alga Mekah: minuman kesihatan terkini yang berpotensi menyembuhkan seratus peratus penyakit kencing manis dan komplikasi kaki.

Tulisan dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

1 ulasan: