RELATIF: Media Mematangkan Minda . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh . Layari: http://azmirelatif-1.blogspot.com

Ahad, 19 Ogos 2012

Foto: Lokasi Sampah-2

LOKASI SAMPAH-2
Ruangan ini hanya memaparkan tentang "Foto: Lokasi Sampah-2 sama ada di seluruh Kelantan mahupun di seluruh Malaysia.
 Ruangan ini dikelolakan oleh:
AZMI MOHD. SALLEH
KOTA BHARU, KELANTAN

KOTA BHARU, KELANTAN:  SAMPAH tidak akan tercicir atau terlonggok secara luar biasa jika tidak tangan gatal yang mencampakkan di sesuatu kawasan. Hal ini amat jelas sebagaimana yang dipaparkan dalam foto di bawah, apabila bungkusan plastik dengan sewenang-wenangnya dibuang di kawasan laluan dan tumpuan umum di pusat bandar Kota Bharu untuk menunjukkan mental masyarakat kita amat rendah dan tidak berhemah. Sedangkan tong sampah telah disediakan oleh Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) di sebelah papan tanda jalan bersebelahan sahaja. Sikap sedemikian bukan sahaja memalukan diri sendiri tetapi juga terhadap pimpinan negeri.

Foto ini dirakam di Jalan Maju, Kota Bharu, Kelantan pada 15.10.2012.


Teks dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH
KOTA BHARU, KELANTAN

KOTA BHARU, KELANTAN:  TABIAT membuang sampah masih menjadi amalan sebahagian besar masyarakat di Kelantan khususnya di Kota Bharu. Kebanyakan mereka tidak menjunjung slogan "Membangun Bersama Islam" dan "Kelantan Serambi Mekah", akhirnya menjadi "Kelantan Serambi Sampah". Sampah masih dibiarkan dan dibuang di merata-rata tempat. Mereka tidak sakit mata memandang melihat sampah bertaburan dan berterbangan ditiup angin. Walaupun Nabi S.A.W  pernah menasihatkan umat-umat Islam dalam hadis, "menjadi bersihlah kamu, sesungguhnya agama Islam itu diasaskan di atas dasar kebersihan". Namun, melihatkan sampah yang semakin ketara, bermakna naluri umat-umat Islam tidak sampai ke tahap itu. Akhirnya, jadilah sebagaimana sampah yang dipaparkan dalam foto di bawah.




Foto ini kurang bermutu yang dirakam menggunakan telefon bimbit di bawah bangunan Wisma Square Point, Jalan Kebun Sultan, Kota Bharu, Kelantan pada 7.10.2012.

Teks dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH
KOTA BHARU, KELANTAN

KOTA BHARU, KELANTAN: KULIT dan tempurung kelapa tidak wajar dilonggokkan sesuka hati, apatah lagi di tepi jalan iaitu tempat laluan umum. Tabiat melonggok bahan buangan itu sebenarnya boleh mencacatkan pandangan apatah lagi jika hujan turun tempurung tersebut boleh memerangkap air yang sekaligus boleh menakung air berkenaan sebagai tempat sesuai untuk pembiakan nyamuk aedes. Peniaga air kelapa berkenaan sepatutnya melonggokkannya di dalam tong sampah yang disediakan oleh pihak Majlis Perbandaran Kota Bharu-Bandar Raya Islam (MPKB-BRI) yang terletak berhampiran.



Foto ini dirakam di Jalan Tengku Mohd. Ma'asum, Kota Bharu, Kelantan pada 18.8.2012.

Teks dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan