RELATIF: Media Mematangkan Minda . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh . Layari: http://azmirelatif-1.blogspot.com

Jumaat, 5 Oktober 2012

Misteri Rumah Pusaka


MISTERI RUMAH PUSAKA

KOTA BHARU, KELANTAN Amat jarang berlaku rumah pusaka mengusik. Namun, kejadian yang dialami oleh pemilik rumah pusaka berkenaan yang hanya ingin dikenali sebagai Nik Zamri memang berlaku hampir setiap malam. Bahkan, lazimnya rumah yang didapati mengusik hanya berlaku apabila malam semakin larut mencecah waktu pagi, tetapi rumah pusaka yang terletak di Berek 12, Jalan Abdul Kadir Adabi dekat sini lain pula halnya. Asalkan malam menjelang, penghuninya pastinya akan mendengar pelbagai bunyi yang menakutkan. Salah satu bunyi yang agak lazim kedengaran semenjak keluarga berkenaan tinggal di situ ialah apabila bumbung rumahnya dipijak dan kadang-kadang seperti kedengaran suatu makhluk yang sedang berlari tetapi tidak dapat dilihat dengan mata kasar.

Bukan itu sahaja menurut Nik Zamri, makhluk halus itu bukan sahaja tidak puas hati dengan menjadikan bumbungnya sebagai padang bolasepak, pernah beberapa kali makhluk halus terbabit menjelmakan dirinya di ruang tamu dalam rumah, di cermin muka yang diletakkan di ruang tamu, kadang-kadang dalam bilik anaknya yang bongsu dan di bilik hujung anaknya yang sulung. Malah pernah berlaku jelmaan lembaga sedang bergayut di tempat (dapur) kakak iparnya sedang memasak kuih-muih untuk dijual kepada pelanggan.

Katanya, isterinya juga turut menjadi mangsa dijerkah oleh lembaga lelaki dengan suara yang kasar dan garau. Sebelum ini, isterinya seorang yang tidak ingin ambil pusing dengan hal gangguan tersebut, namun apabila dijerkah dengan suara garau itu menyebabkan isterinya juga berasa tidak sedap hati, apatah lagi dengan anak bongsunya yang semakin takut untuk tidur dalam bilik. Bukan itu sahaja, jika anak bongsunya berada di rumah seorang diri, gangguan berkenaan semakin bertambah.

Pernah berlaku menurut Nik Zamri, pocong menjelmakan dirinya di cermin yang diletakkan di ruang tamu rumahnya. Foto pocong yang berbungkus dengan kain putih itu sempat dirakam oleh anak bongsu Nik Zamri menggunakan telefon bimbitnya yang kemudiannya diberikan kepada Penulis.

Disebabkan tidak selesa dengan gangguan yang sedemikian, semenjak seminggu yang lalu beliau menghubungi skuad Skuad Ghostbusters di bawah Abjad Kelantan untuk tujuan memulihkan gangguan itu. Penulis yang merupakan salah seorang dalam skuad berkenaan bergegas ke rumah mangsa pada 2 Oktober, 2012 (malam) baru-baru ini. Namun, Skuad Ghostbusters memulakan operasi pada pagi 3 Oktober, 2012.

Ketika Skuad Ghostbusters melalui lorong di rumah keluarga berkenaan di Berek 12 itu, dari dalam kenderaan unit kami dapat merasakan bahang panas. Namun, unit kami tidak terus parkir di rumah berkenaan secara tergesa-gesa sebaliknya kami berpusing-pusing terlebih dahulu di sebuah selekoh yang terletak di hujung lorong tersebut. Selepas itu, barulah kami parkir kenderaan di tepi lorong bersebelahan rumah mangsa.

Apabila tiga anggota Skuad Ghostbusters kami yang terdiri daripada Aziz Haji Daud (Abang Aziz), Azmi Mohd. Salleh (Penulis) serta Hafaizal Mat Ali keluar dari kenderaan lalu menuju ke tangga rumah mangsa, kami merasai bahang panas yang amat sangat. Setelah kami memberikan salah kepada tuan rumah, bahang panas tersebut semakin panas bahangnya.

Beberapa detik kemudiannya, kami meminta bahan-bahan sebagai salah satu kaedah yang akan digunakan untuk memulihkan dan menghindari gangguan makhluk halus yang semakin galak itu seperti garam. Kaedah yang kami gunakan pada malam itu ialah berdasarkan Warisan Pusaka Tok Kenali. Kaedah ini lazim Unit Ghostbusters gunakan dan dengan izin Allah, kejayaan sering berpihak kepada kami.

Selepas kaedah wirid, pandang Rabitah dan Wasilah yang kami gunakan, kami meneruskan operasi pada pagi 3 Oktober, 2012 itu dengan memagar empat penjuru rumah berkenaan supaya makhluk halus yang nakal itu terperangkap kerananya. Secara ringkasnya, Unit Ghostbusters kami mula beredar dari rumah pusaka yang bermisteri itu pada pukul 3.00 pagi.

Rencana ini adalah paparan dari aktiviti Skuad Ghostbusters di bawah Abjad Kelantan.


Kedua-dua lorong kawasan rumah mangsa ini diganggu bahang panas.



 Suasana rumah mangsa pada malam hari.

Kelihatan makhluk "orb" menghiasi malam di kawasan rumah mangsa.

Inilah lembaga (dalam bulatan merah) yang dapat dirakam Penulis menggunakan "infra-red".

Aura makhluk halus terserlah di ruang udara di atas bumbung rumah mangsa.

Inilah "pocong" yang menjelma di cermin rumah mangsa yang dirakam menggunakan telefon bimbit pada 21.8.2012 jam 6.52 petang. Foto sumbangan Nik Zamri.


Skuad Ghostbusters kami sedang melakukan kaedah awal.


Anggota Unit Ghostbusters, Hafaizal Mat Ali sedang menabur/melempar garam.


Aziz Haji Daud (Abang Aziz) mengambil giliran melakukan kaedah menabur garam ke tempat laluan makhluk halus.



 Kaedah menanam batu yang diisikan dengan wirid keempat penjuru rumah (pagar rumah).


Foto ini dirakam di Berek 12, Jalan Abdul Kadir Adabi, Kota Bharu, Kelantan pada 3.10.2012

Tulisan dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan