RELATIF: Media Mematangkan Minda . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh . Layari: http://azmirelatif-1.blogspot.com

Jumaat, 10 Februari 2012

Malang Nasib Kucing


MALANG NASIB KUCING

KUCING adalah haiwan jinak dalam kumpulan Mamalia dan merupakan binatang peliharaan yang manja. Sejarah kucing mungkin bermula di zaman Mesir purba sejak 3,500 tahun dulu, dikatakan haiwan ini digunakan untuk menjaga simpanan bijirin daripada tikus dan roden yang lain.

Terdapat pelbagai baka kucing domestik seperti kucing baka, kucing baka tulen atau kucing pertunjukan. Kucing baka tulen adalah kurang dari satu peratus daripada keseluruhan populasi kucing.

Tidak ada kajian khusus tentang kucing. Kucing dapat difahami dan dimengertikan oleh golongan yang gemar memelihara kucing. Namun, agak ramai golongan yang membenci kehadiran kucing kononnya bulunya boleh menyebabkan penyakit lelah (asma), bau najisnya agak busuk, suka mencuri ikan dan makanan atas meja dan pelbagai lagi tanggapan negatif terhadap kucing.

Kucing adalah haiwan peliharaan yang menjadi kesayangan Nabi Muhammad S.A.W. Baginda S.A.W menganggapkan kucing sebagai haiwan berkeliling di rumah atau haiwan perumahan. Sebuah hadis yang diceritakan daripada Abu Qatadah r.a, Nabi S.A.W bersabda bermaksud:

"Kucing itu tidak najis. Ia binatang yang suka berkeliling di rumah (binatang perumahan)".
(Hadis riwayat At-Termidzi, An-Nasa'i, Abu Dawud dan Ibnu Majah)

Banyak lagi kisah Nabi S.A.W  yang menceritakan perihal kucing untuk menunjukkan peluh, bekas dari sisa jilatannya adalah suci. Nabi S.A.W juga menganggap kucing adalah termasuk perhiasan rumahtangga, ia tidak dikotori sesuatu malah tidak najis. Malah Nabi S.A.W  pernah memberikan gelaran "Abu Hurairah" kepada Abd. Al-Rahman ibn Sakhr Al-Azdi yang bermaksud "bapa anak-anak kucing" kerana sikapnya yang menyayangi kucing.

Dewasa ini, segelintir masyarakat tidak lagi menyayangi kucing kerang menganggap binatang berkenaan menyusahkan mereka. Kucing diletakkan di luar rumah malah ada di antaranya tidak diberi makan. Paling menyedihkan ialah, binatang berkenaan dilanggar, ada yang meletakkannya dalam sangkar, sedangkan binatang berkenaan bukan jenis burung, binatang berkenaan adalah haiwan pengembara, ke mana haiwan ini pergi di situlah ia menetap tetapi kebanyakannya haiwan ini disepak, diterajang, dilempar ke dinding dan dibunuh kejam.

Walaupun ada pihak yang sudi memelihara kucing jalanan kerana kasihankan binatang berkenaan merayau tidak bertempat. Kucing berkenaan diberi perlindungan, diberi makan dan tempat tinggal yang memuaskan. Namun, sikap jiran tetangga adalah punca segalanya, apabila kucing berkenaan perlu dipindahkan setelah pemiliknya mendapat arahan dari Pihak Berkuasa Tempatan (PBT).

Disebabkan kucing adalah binatang kesukaan Nabi S.A.W  sewajarnya dipelihara. Tidak sepatutnya binatang berkenaan dikurung kerana bukan habitatnya. Dalam hadis Al-Bukhari diceritakan seorang wanita yang mengurung kucing kerana dirinya telah dicakar oleh kucing peliharaannya menyebabkannya menghukum kucing tersebut dengan mengurungnya tanpa diberikan makanan dan minuman. Akibatnya wanita berkenaan mendapat hukuman dan balasan buruk dari Allah S.W.T.



Pelbagai ragam kucing.

Kucing dikurung, diberi makanan dan minuman seperti burung.
 


 Kucing ini dilanggar dan dipijak oleh kenderaan di Jalan Tanah Merah, Kelantan.

Tulisan dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH
Rujukan:  WIKIPEDIA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan