RELATIF: Media Mematangkan Minda . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh . Layari: http://azmirelatif-1.blogspot.com

Ahad, 19 Februari 2012

Nahas Jalan Raya


NAHAS JALAN RAYA

MALANG memang tidak berbau. Nahas jalan raya pasti berlaku jika wujudnya kecuaian. Sama ada berlakunya kecederaan dan maut di tempat kejadian, kita jangan lupa bahawa nyawa dianggap paling berharga daripada harta benda dan makanan enak jika kita masih hidup, tetapi apabila berlakunya kemalangan setiap mangsa pastinya akan lupa hal itu. Sewajarnya berhati-hati di jalan raya atau 'anda pasti boleh mengubahnya' adalah sebagai pepatah hidup yang boleh mendidik pemandu-pemandu kenderaan supaya mematuhi segala peraturan jalan raya untuk mengelakkannya daripada tragedi kemalangan maut.

Hari ini, nahas jalan raya yang boleh meragut nyawa semakin membimbangkan semua pihak. Pihak keluarga akan kehilangan orang yang tersayang sama ada suami atau isteri, tunang mahupun ibu dan ayah jika kecuaian itu diletakkan di tempat yang paling utama. Kita sebenarnya boleh berhati-hati di jalan raya jika kita mahu seperti memohon perlindungan daripada Allah S.W.T  untuk menyelamatkan perjalanan yang panjang, tidur yang secukupnya sebelum memulakan perjalanan supaya mental dan fizikal kita dalam keadaan sihat dan segar, selalu memastikan kenderaan yang akan dipandu dalam keadaan sempurna, memandu secara berhemah, sentiasa menumpukan perhatian kepada aspek pemanduan, memandu secara perlahan dan bukannya secara terburu-buru sama ada ingin cepat sampai ataupun berlumba, elakkan memandu sambil makan dan minum atau menggunakan telefon bimbit, elakkan memotong di garisan berkembar atau apabila kenderaan lain beratur panjang dan sebagainya.

Berdasarkan statistik Ops Sikap XIII hingga Ops Sikap XXII 2011 yang dikeluarkan pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM), Cawangan Trafik, Bukit Aman berhubung kemalangan jalan raya yang melibatkan kematian di negara ini turut mencatatkan peningkatan yang agak membimbangkan. Misalnya dalam Ops Sikap XIV 2007 (jumlah nahas: 14,930 dan kematian 207 kes), Ops Sikap XVI 2008 (jumlah nahas: 14,991 dan kematian 190 kes), Ops Sikap XVI 2009 (jumlah nahas: 14,618 dan kematian 212 kes), Ops Sikap XXI 2010 (jumlah nahas: 14,183 dan kematian 201 kes) manakala Ops Sikap XXII 2011 (jumlah nahas: 17,288 dan kematian 199 kes).

Penulis seringkali melihat kejadian nahas jalan raya setiap kali ingin membuat liputan berita. Sama ada mangsa adalah penunggang maotosikal apabila bertembung dengan kenderaan dari arah yang bertentangan atau sebagainya, kejadian nahas berkenaan membawa padah jika kecuaian dan sikap tidak berhati-hati semasa berada di jalan raya diletakkan di tempat yang utama.
Kemalangan sebenarnya dapat dielakkan jika semua pihak bertimbangrasa dan berhemah semasa berada di jalan raya. Amalan memandu secara terburu-buru bukan budaya kita kerana sikap sedemikian boleh mengundang padah. Apatah lagi, jika memandu dalam keadaan mengantuk menjadi penyebab kepada nahas ngeri itu. Dalam hal ini, berhati-hatilah di jalan raya, sayangilah nyawa anda dan ingatlah orang yang tersayang. "Anda boleh mengubahnya".

Sumber: Statistik Ops Sikap XIV 2007 - XXII 2011,
                                                       Polis Diraja Malaysia (PDRM), Cawangan Trafik, Bukit Aman.





Mangsa nahas, seorang penunggang motosikal.


Nahas ini berlaku di Jalan Bunut Payong, Kota Bharu.

Tulisan dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan