RELATIF: Media Mematangkan Minda . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh . Layari: http://azmirelatif-1.blogspot.com

Rabu, 22 Februari 2012

Pemakaian Topi Keledar


PEMAKAIAN TOPI KELEDAR

TOPI KELEDAR adalah suatu alat yang dicipta khusus kepada golongan penunggang dan pembonceng motosikal sebagai suatu langkah keselamatan jika berlaku 'malang tidak berbau' iaitu nahas jalan raya. Menjadi suatu kewajipan bagi setiap penunggang dan pembonceng motosikal yang menunggang kenderaan dua roda itu untuk memakai topi keledar jika pemilik kenderaan berkenaan menggunakan jalan raya, sama ada di bandar mahupun di kampung.

Di bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987 serta Ordinan Lalu Lintas Jalan 1959 memperuntukkan, adalah menjadi satu kesalahan setiap penunggang motosikal mengabaikan pemakaian topi keledar apabila mereka menunggang motosikal. Dalam hal ini, amat jelas peruntukan undang-undang berkenaan sebenarnya bukan untuk menyusahkan golongan penunggang motosikal tetapi sebagai suatu jaminan terhadap keselamatan mereka apabila menggunakan motosikal di atas jalan raya.

Namun, sejak kebelakangan ini golongan remaja sama ada menggunakan motosikal sendiri mahupun motosikal pinjam dari rakan-rakannya, mereka menunggang kenderaan tersebut tanpa memakai topi keledar yang telah menjadi tanggungjawab mereka ketika berada di jalan raya. Golongan muda mudi misalnya dianggap cuai dan malas apabila mereka lebih selesa tanpa mengenakan topi keledar. Mereka tidak melihat risiko serius apabila enggan memakai topi keledar, apabila nahas hal utama yang dianggap 'nyawa' ialah kepala.

Apabila kepala tidak dikenakan topi keledar, apabila tersandung sesama sendiri ataupun dengan kenderaan empat roda, tentunya motosikal terbabas dan terbalik. Anggota utama yang pasti tidak dapat dikawal ialah 'kepala'. Apabila topi keledar dipakai di kepala, tentunya apabila motosikal yang ditunggang terbabas, risiko kepala yang terhantuk di atas jalan raya akan didapati kurang.

Sikap penunggang di kalangan muda mudi yang tidak memakai topi keledar ketika menunggang motosikal di jalan raya bukan sahaja mendatang risiko terhadap kepala dan nyawa, namun contoh yang ditunjukkan oleh mereka adalah tidak sepatutnya. Sepatutnya, mereka lebih sayangkan kepala dan nyawa daripada sayangkan wang ringgit untuk membeli sebuah topi keledar. Ini kerana, topi keledar boleh dibeli jika mengalami kerosakan, tetapi apabila kepala dan nyawa tidak dapat dibeli dengan wang ringgit yang banyak.

Jika tidak menemui ajal ketika berlakunya nahas, sudah tentu menderita seumur hidup dan pada masa itu wang ringgit yang banyak amat diperlukan untuk menyempurnakan rawatan. Tetapi hakikatnya sudah terlambat, sesal dulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya.

Apabila tubuh telah terlantar di katil hospital, suatu kesalan pasti wujud dan menyesal ketika ini tidak lagi berguna. Justeru, sebelum nyawa di hujung tanduk, berfikirlah semasak-masaknya, kerana orang yang berfikir untuk menyelamatkan nyawa lebih baik daripada menyusahkan hidup dalam derita akibat sikap dan pemikiran yang cetek.


   

Remaja begitu selesa menunggang motosikal tanpa memakai topi keledar, mereka sebenarnya berhadapan dengan risiko keselamatan.

Tulisan dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

1 ulasan: