RELATIF: Media Mematangkan Minda . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh . Layari: http://azmirelatif-1.blogspot.com

Ahad, 1 April 2012

Foto: Keajaiban Alam

KEAJAIBAN ALAM
Ruangan ini hanya memaparkan tentang "Foto: Keajaiban Alam" sama ada langit, bumi, air dan sebagainya

Ruangan ini dikelolakan oleh:
AZMI MOHD. SALLEH
AWAN KELABU, MENTARI MALU

KOTA BHARU, KELANTAN:  BUKAN alam yang dipandang saja kelihatannya redup, tetapi awan juga berwarna kelabu. Mentari juga kelihatannya malu-malu untuk menguntumkan senyuman. Selama satu hari, hari ini cuaca redup dan mendung menyelubungi Kota Bharu dan seluruh Kelantan dan mungkin juga seluruh dunia.

Foto ini dirakam di Jalan Bawah Lembah dekat sini pada 29.7.2012 jam 5.13 petang.


Awan kelihatannya berwarna kelabu dan mentari kurang menyerlah sinarnya.


ALAM REDUP

KOTA BHARU, KELANTAN:  HARI ini (29.7.2012), suasana alam kelihatannya redup dan mendung, tetapi tiada tanda-tanda hujan akan turun. Apakah yang tidak kena? Apakah alam sedang menanggung kesakitan, merajuk atau sedang memprotes di atas sikap manusia yang semakin lalai?

Foto ini dirakam menggunakan telefon bimbit di Jalan Doktor, Kota Bharu, Kelantan pada 29.7.2012.
   



Teks dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH
AIR MASIN DAN AIR TAWAR

Air masin di Bukit Keluang, Besut Terengganu.

Air tawar dikenali Sungai Keluang di Bukit Keluang, Besut, Terengganu.

TERENGGANU:  KEAJAIBAN ALAM bukan sahaja terdapat di luar negara semata-mata, namun di Malaysia juga mempunyai hal yang sama. Misalnya, wujudnya air masin dan air tawar di Bukit Keluang, Besut, Terengganu membuatkan kita ingin berfikir tentangnya. Air masin yang terdapat di kawasan perkelahan di hadapan Bukit Keluang, manakala air tawar di belakang bukit berkenaan memberikan gambaran alam yang Allah S.W.T  ciptakan ini berpasang-pasangan sebagaimana manusia, haiwan dan tumbuh-tumbuhan.

Foto ini dirakam di Bukit Keluang, Besut, Terengganu.

Teks dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH 
MENTARI PAGI WARNA MERAH



KOTA BHARU, KELANTAN:  MENTARI ini jika dilihat secara realiti iaitu dengan mata kasar, warnanya adalah merah darah. Namun apabila dirakam dengan kamera, kelihatan di sisinya sahaja yang berwarna merah, manakala mentari itu sendiri berwarna putih seperti kilauan lampu. Apakah tanda dan apakah petanda di sebalik kejadian ini? 

Foto ini dirakam di Jalan Bawah Lembah, melalui Jalan Telipot, Kota Bharu, Kelantan
pada 28.3.2012.

Teks dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH


MENTARI PAGI WARNA KUNING



Foto ini dirakam menggunakan telefon bimbit di Lorong Bunut Payong, Kota Bharu, Kelantan pada 23.2.2012.

Teks dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

BULAN SABIT




Foto ini dirakam di Kampung Bawah Lembah, Jalan Telipot, Kota Bharu, Kelantan pada 16.6.2011.

Teks dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH


KILAUAN CAHAYA DARI KIBLAT


KOTA BHARU, KELANTAN:  SUATU kejadian yang tidak diduga ini berlaku pada 1.8.2009 di pusat bandar Kota Bharu. Selepas ribut dan hujan lebat melanda pusat bandar Kota Bharu kira-kira jam 6.30 petang itu, secara tiba-tiba terpancar cahaya berwarna kuning berkilauan dari arah kiblat. Kesemua objek seperti langit, bangunan, pokok kayu, jalan raya dan air di jalanan hasil pancaran cahaya tersebut semuanya berwarna kuning berkilau seperti emas. Anehnya, dari arah bertentangannya pula kelihatan langit berwarna biru muda kemudiannya diseliputi pelangi. Ramai yang tidak mengetahui kejadian ini, namun hasil tinjauan Penulis terhadap 10 orang yang pernah melihat kejadian ini tidak dapat memberikan jawapannya. Justeru, Penulis memberikan kesimpulan bahawa, tentunya akan berlaku ribut yang pastinya tidak diduga oleh sesiapa.

 Foto ini dirakam menggunakan telefon bimbit dari arah Wakaf Siku, Kota Bharu pada 1.8.2009 jam 6.30 petang.

Rentetan Kejadian 

Telahan dan tanggapan Penulis memang benar, apabila dua bulan selepas ini iaitu pada 30.9.2009 terjadilah ribut yang dikatakan tidak diduga itu. Kejadian berkenaan bukan sahaja berlaku di pusat bandar Kota Bharu tetapi hampir di setiap tempat dan daerah. Ada bumbung rumah diterbangkan ribut, rumah ranap dipukul ribut dan sebagainya.


Kelihatan perhentian bas (bus stand) di Jalan Sultan Ibrahim patah tiangnya dipukul ribut. Sehingga hari ini, perhentian ini tidak lagi diwujudkan.

Foto ini dirakam pada hari kejadian 30.9.2009 di Jalan Sultan Ibrahim, Kota Bharu, Kelantan.

Selepas dua bulan kejadian ribut di bandar Kota Bharu, berlaku pula ribut yang seterusnya yang berlaku pada 20.6.2011. Sebuah pondok rehat yang dibina dalam kawasan Majlis Perbandaran Kota Bharu-Bandar Raya Islam (MPKB-BRI) juga telah roboh dipukul ribut ganas.

 
Di tempat lain pada tarikh 20.6.2011 iaitu di Jalan Sultan Ibrahim sebatang pokok nyaris tumbang kerana dipukul ribut. Tetapi syukurlah hanya rantingnya sahaja yang merekah dan patah lalu menjunam ke bumi. Agak bernasib baik kerana tiada kemalangan jiwa berlaku dan tiada kenderaan yang diletakkan di kawasan berkenaan sebagaimana yang lazim diparkir di kawasan itu.


Foto ini dirakam di Jalan Sultan Ibrahim, Kota Bharu, Kelantan pada 20.6.2011.

Teks dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan