RELATIF: Media Mematangkan Minda . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh . Layari: http://azmirelatif-1.blogspot.com

Isnin, 2 April 2012

Pantai Bisikan Bayu


PANTAI BISIKAN BAYU

PASIR PUTEH, KELANTAN:  PANTAI BISIKAN BAYU yang terletak di Cherang Ruku, Semerak, Pasir Puteh, Kelantan adalah produk pelancongan terawal dibangunkan di jajahan Pasir Puteh. Jarak pantai ini dari bandar Pasir Puteh sejauh 16 kilometer, manakala dari Pekan Cherang Ruku sendiri sejauh tiga kilometer.

Pada masa dulu, Pantai Bisikan Bayu adalah sebuah pantai yang cantik dan landai dengan pasirnya yang halus dan memutih memukau pandangan, sering menjadi tempat pertemuan penulis dan penyair bahkan pantai ini juga telah diabadikan dalam buku "Antologi Sajak" terbitan Persatuan Seniman dan Penulis Pasir Puteh (PUSPA) berjodol "Bisikan".

Tetapi hari ini, pantai berkenaan seolah-olah tidak bernafas apabila pengunjung semakin berkurangan kerana pesisir pasirnya yang kotor dan tidak terkawal apabila banyak kayu-kayu hanyut didapati terdampar di pesisir pantai, namun tiada pihak yang memberikan perhatian untuk membangunkan dalam segala segi dalam usaha untuk menarik pelancong dan pengunjung ke pantai berkenaan sebagaimana pada masa-masa dulu.

Sebelum ini, banyak kemudahan asas yang telah disediakan untuk pengunjung di Pantai Bisikan Bayu seperti pondok rehat, chalet penginapan seperti Taman Rehlah, surau, taman permainan, bilik persalinan dan tandas. Tetapi kini, akibat berlaku peredaran masa dan pengubahsuaian baru-baru ini didapati Pantai Bisikan Bayu kurang menyerlah, kemudahan asas yang siap dibina hanyalah pondok rehat semata-mata, sementara kemudahan asas yang lain agak tidak kelihatan.

Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) seperti Majlis Daerah Pasir Puteh (MDPP) sepatutnya cakna dan jika sikap membiarkannya akan menyebabkan Pantai Bisikan Bayu yang indah dan mempesonakan pada masa dulu pastinya akan mati dan pengunjung tidak lagi mengenali Pantai Bisikan Bayu.

Kerajaan Negeri Kelantan juga sepatutnya memberikan perhatian yang sama penting jika mengharapkan kedatangan enam juta pelancong ke negeri Kelantan pada tahun 2012 ini dan salah satunya ialah membangunkan semula Pantai Bisikan Bayu kerana pelancong luar negara pastinya akan begitu teruja untuk berkunjung ke tempat-tempat menarik yang menjanjikan suasana dan pemandangan yang menyegarkan dan pilihannya ialah "pantai".

Papan tanda arah ke Pantai Bisikan Bayu dari jalan utama.







Beginilah suasana pantai dalam konteks hari ini.

Kelihatan pondok rehat tidak bermaya. Kayu-kayu hanyut terdampar di pesisir pasir.

Gerai makanan ringan bergerak, juga agak lengang.

AKTIVITI KAMI

PENULIS pernah berkunjung ke Pantai Bisikan Bayu sebanyak empat kali. Kali pertama ketika mengikuti rombongan pelajar sebuah sekolah swasta, Institut Tok Kemuning, Machang pada tahun 1980. Ketika Penulis tiba di pantai berkenaan, Pantai Bisikan Bayu memang hidup dengan segala aktivitinya dan terdapat banyak gerai jualan yang terdapat di pinggir pantai ini.

Pada tahun yang sama juga, salah seorang rakan Penulis yang mengikuti rombongan pelajar sekolah berkenaan didapati lemas dan dibawa ombak ke tengah pantai. Penulis yang kebetulan melihat kejadian berkenaan segera memberikan pertolongan cemas yang turut dibantu oleh seorang lagi rakan Penulis dengan menarik rambut mangsa ke pinggir pantai.

Kunjungan Penulis buat kali kedua ke Pantai Bisikan Bayu pula pada tahun 1991 iaitu ketika mengikuti program kepenggunaan sebagai Pegawai Persatuan Pengguna Kelantan (KCA). Selepas program berkenaan, Penulis membongkar satu kejadian maksiat yang dilakukan oleh muda mudi dari luar daerah ini dengan menjadikan Pantai Bisikan Bayu sebagai tempat pertemuan untuk berdua-dua dengan pasangan masing-masing. Akibat aktiviti yang tidak sihat ini menyebabkan Pantai Bisikan Bayu tercemar disebabkan sikap manusia yang bernafsu.

Kunjungan Penulis kali ketiga pada 18.10.2009 dan dalam pemerhatian Penulis mendapati, aktiviti di Pantai Bisikan Bayu sememangnya telah mati seratus peratus dan gerai jualan juga boleh dibilang dengan jari. Hanya yang dapat dilakukan ialah aktiviti merakam foto, namun ketika itu banyak sampah dibuang dan dilonggok di Pantai Bisikan Bayu.

Kunjungan Penulis kali keempat bersama keluarga ialah pada 28.11.2011. Namun kunjungan ini juga tidak ke mana kerana Pantai Bisikan Bayu sememangnya mati, hanya aktiviti yang dapat dilakukan selain merakam foto ialah bersisiran di gigi pantai sambil melihat ombak menghempas pantai.



 Penulis bersama keluarga bergambar di atas pasir yang halus dan landai.

Teks dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan