RELATIF: Media Mematangkan Minda . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh . Layari: http://azmirelatif-1.blogspot.com

Jumaat, 6 April 2012

Pantai Irama (Bachok)


PANTAI IRAMA
(BACHOK)

BACHOK, KELANTAN:  PANTAI IRAMA yang terletak di pinggir bandar Bachok, Kelantan di laluan yang menghadap Laut China Selatan kini telah ditambak untuk mengelakkan berlakunya hakisan adalah sebuah pantai yang cantik malah pesisirnya pula berkeadaan landai. Jaraknya kira-kira 20 kilometer dari pusat bandar Kota Bharu melalui jalan tempatan Kota Bharu - Tawang - Bachok (D5) yang mengambil masa kira-kira 30 minit.

Pantai ini sering dijadikan sebagai tempat untuk mengadakan pesta dan pelbagai acara keramaian selain sesuai dijadikan sebagai tempat untuk berkelah, mandi laut, berkuda dan aktiviti bersama keluarga disebabkan pasirnya yang putih dan halus menerima jumlah pengunjung yang paling ramai setiap hari minggu seperti hari Jumaat dan Sabtu, cuti umum dan cuti sekolah.

Disebabkan sering dikunjungi orang ramai dari serata daerah sama ada penduduk tempatan sendiri, terdapat pengunjung dari Kota Bharu, Pasir Puteh, Machang, Pasir Mas dan Tumpat yang menjadikan pantai ini sebagai tempat untuk berlibur berikutan hembusan bayunya agak nyaman sesuai dengan namanya Pantai Irama. Malahan jika dibandingkan di antara seluruh pantai di Negeri Kelantan, Pantai Irama dianggap menduduki carta pantai yang paling ramai dikunjungi oleh orang ramai dari semua peringkat.

Terdapat pelbagai kemudahan yang disediakan oleh Majlis Daerah Bachok (MDB) selaku Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) untuk kemudahan dan keselesaan pengunjung seperti gerai jualan, surau, pondok rehat, tempat parkir kenderaan yang sistematik, dataran, tempat persalinan, taman permainan kanak-kanak, kolam mandi kanak-kanak serta tandas awam berbayar.

Paling menariknya bagi anda yang mengunjungi Pantai Irama kerana dianggap pantai terbuka dalam semua segi. Ini kerana, jika anda mengunjungi Pantai Irama anda akan dapat melihat penjual makanan bergerak sama ada motosikal, van dan gerai jualan di tepi jalan.

Bagi pengunjung yang ingin merasai sendiri pengalaman menunggang kuda juga terdapat di pantai ini secara berbayar di samping terbang dengan belon udara dan sebagainya.

Justeru, silalah berkunjung ke Pantai Irama dan bawalah keluarga bersama kerana sememangnya anda tidak akan berasa kecewa apabila bersantai di pantai ini kerana Pantai Irama menjanjikan sesuatu yang menarik dan menghiburkan hati setiap pengunjungnya.



Inilah wajah Pantai Irama menggamit pengunjung.

 Setianya ombak menghempas pantai sebagai rakan yang tidak dapat dipisahkan.

Apabila hari semakin petang, semakin ramai yang masuk ke Pantai Irama.


Pelbagai aktiviti keluarga sebaik sampai di Pantai Irama.


Kolam mandi kanak-kanak.

Gerai makanan turut disediakan sebagai salah satu kemudahan kepada pengunjung.


Wartawan RELATIF ingin mencuba ais batu kacang (ABC) di sebuah gerai di Pantai Irama.

Colek buah bergerak juga turut dijual kepada peminatnya di kalangan kanak-kanak.

Layang-layang dari China juga turut dijual di Pantai Irama.

Tandas awam berbayar sebanyak RM0-50 sen seorang juga disediakan.



Orang ramai dan pengunjung sedang mengerumuni Pantai Irama.



Aktiviti bermain layang-layang, kerana hembusan bayunya sepoi-sepoi bahasa.

 Aktiviti bermain payung terjun dilihat begitu popular di Pantai Irama.


Tidak ketinggalan aktiviti berkuda. Kanak-kanak petah menunggang kuda.



AKTIVITI KAMI

PADA 16 Mac, 2012 yang lalu kami sekeluarga berkunjung ke Pantai Irama untuk menikmati suatu pemandangan yang menarik di samping menyedut hembusan bayu pantai yang menyegarkan. Apabila kami sampai di Pantai Irama, aktiviti utama kami ialah menjamu selera beramai-ramai sambil bersisir di tepian pasir.

Apabila hari semakin menjelang petang dan selepas berehat beberapa ketika, kami mulakan aktiviti apabila salah seorang ahli keluarga kami mengorek pasir untuk dijadikan sebuah lubang lalu menimbus dirinya sendiri. Kedalaman lubang pasir tersebut mencecah pinggang dan apabila ditimbus sambil baring hingga mencecah batang leher.

Beberapa jam kemudian, apabila hari semakin gelap kami bersiap untuk pulang. Ketika itu, salah seorang ahli keluarga kami yang menimbuskan dirinya sendiri dalam lubang pasir itu tidak dapat bangkit berikutan pasir basah seolah-olah menyedutnya ke dalam. Begitu sukarnya ahli-ahli keluarga kami yang lain turut membantu untuk mengeluarkannya daripada lubang pasir itu. Selang beberapa ketika, usaha kami berjaya dan beliau dapat dikeluarkan.

Kami meninggalkan Pantai Irama apabila Maghrib semakin menjelang dan kenangan berada di Pantai Irama memang tidak dapat digambarkan bukan kerana suasananya yang mesra tetapi kunjungan orang ramai bersama keluarga masing-masing menceriakan hari berkenaan.

Kami menjamu selera dari bekalan yang dibawa sebelum melakukan aktiviti.

Lihat keadaan pantai sebelum memulakan aktiviti pertama iaitu mandi laut.

Beberapa ahli keluarga kami tidak sabar untuk menikmati mandi laut.

Salah seorang ahli keluarga kami sedang mengorek pasir.

Rela dirinya ditimbus.

Sekarang, beliau rasai pengalaman berada dalam pasir yang dalam.

Tulisan dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan