RELATIF: Media Mematangkan Minda . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh . Layari: http://azmirelatif-1.blogspot.com

Ahad, 27 November 2011

Misteri Orang Tua Aneh Dari Kubur


MISTERI ORANG TUA ANEH DARI KUBUR

WAKAF BAHARU, KELANTAN:  JIKA anda diberikan sepotong ayat yang dianggap aneh dari orang yang tidak dikenali lebih-lebih lagi anda sendiri yang meragui status sebenar individu berkenaan, anda dinasihatkan untuk merujuknya dari guru-guru agama yang bertauliah. Ini kerana, selain kita turut dibebani ajaran sesat yang ingin memesongkan akidah penganut-penganut Islam sejak akhir-akhir ini, namun perlu juga diketahui makhluk halus juga kadang-kadang boleh menjelma dalam bentuk manusia dengan alasan untuk memberikan pertolongan kepada individu yang baginya dianggap insan terpilih.

Namun, sama ada ingin menaruh perasaan curiga kerana ada yang mendakwa menemui wali Allah kerana sifatnya yang suka merendah diri, sanggup memberikan pertolongan bagi individu yang bermasalah, malah pakaiannya juga dikatakan agak lusuh sambil membawa tongkat bersama. Kita agak janggal untuk mendakwa jika individu berkenaan seorang wali atau sekadar jelmaan jin Islam jika perjalanannya begitu pantas turut menambahkan lagi kecurigaan yang bersarang di hati.

Hal seumpama ini bukanlah cerita rekaan tetapi pengalaman sebenar yang dialami oleh Mohd. Kamal Bahrin Ibrahim, 47, dari Kampung Padang Tok Ku, Wakaf Baharu, Kelantan ketika menceritakannya kepada Wartawan RELATIF.

Menurut Mohd. Kamal, kisah tersebut berlaku pada 11 Ogos, 2008 di mana ketika itu beliau sedang memandu kereta Perodua Kancil miliknya yang dalam perjalanan dari rumahnya ke Kampung Pohon Tanjung melalui tanah perkuburan Kubur Pauh Ganja. Menjadi kelaziman baginya setiap kali melintasi mana-mana tanah perkuburan beliau akan memberikan salam dan menyedekahkan surah Al-Fatihah.

Sambil memandu melintasi kubur tersebut, tanpa disedarinya seorang tua yang berserban lagak seperti seorang alim, berpakaian agak lusuh dan bertampung di sana sini sambil membawa tongkat muncul dari arah kubur itu di mana dari pemerhatiannya, orang tua itu seolah-olah terapung-apung di udara dan tidak berpijak ke bumi. Dari gerak hatinya, orang tua aneh itu tentunya agak keletihan seperti datang dari tempat yang jauh, beliau kemudiannya memberhentikan kenderaannya lalu parkir berdekatan dengan pagar kubur tersebut.

"Ana pernah tengok anta sebelum ini. Anta dari mana?" cetus Mohd. Kamal berdekatan dengan tempat orang tua itu muncul dari tanah perkuburan itu.

Orang tua aneh itu menjawab ringkas bahawa beliau datang dari Pondok Tok Selehor iaitu seorang wali Allah tersohor dari Kampung Kok Pasir, Tumpat, Kelantan. Orang tua tersebut turut memperkenalkan diri dengan nama Kamal juga, seorang penjaga Masjid Tok Selehor itu.

Orang tua itu memberitahunya bahawa beliau sangat-sangat ingin menemui Mohd. Kamal sambil makan angin kerana dikatakan Mohd. Kamal telah menyeru namanya dengan mengucapkan 'selamat sejahtera' terhadapnya. Keadaan ini menyebabkan Mohd. Kamal kebingungan dengan keadaan demikian lalu mengemukakan pertanyaan kedua, adakah orang tua aneh itu dari Pondok Tok Selehor. Ini kerana, setahunya jarak di antara Pondok Tok Selehor yang letaknya di Kampung Kok Pasir, Tumpat dengan Kubur Pauh Ganja, Wakaf Baharu itu sejauh kira-kira 13 kilometer, masakan orang tua berkenaan dapat berjalan atau berlari sepantas itu? Itulah yang memeningkan kepalanya.

Mohd. Kamal tidak mengesyakki apa-apa terhadap orang tua aneh yang tiba-tiba muncul dari tepi Kubur Pauh Ganja itu. Hanya yang terlintas di hatinya berkemungkinan orang tua aneh itu mempunyai status ilmu agak tinggi seperti ilmu ghaib, hanya Allah jua yang mengetahuinya. Malah orang tua aneh itu juga memberitahu Mohd. Kamal bahawa mereka berdua pernah bertemu di Masjid Tok Selehor dua bulan lalu.

"Sebelum bertemu dengan orang tua aneh itu dua bulan lepas di Masjid Tok Selehor, saya pernah melakukan zikir kerana menghadapi masalah peribadi. Selepas berzikir, orang tua aneh itu muncul secara tiba-tiba lalu memberikan salam kepada saya. Dan ketika itulah orang tua itu memperkenalkan namanya juga Kamal", ujar Mohd. Kamal di mana ketika itu beliau sememangnya masih berada seorang diri di atas Masjid Tok Selehor itu.

Kata Mohd. Kamal lagi, pada tarikh 11 Ogos 2008, orang tua aneh yang sama bertemu kembali dengannya. Kerana masalah peribadi yang masih belum selesai, dengan kedatangan dan kemunculan orang tua aneh di tanah perkuburan itu sebagai pertemuan yang tidak dijangka untuk menyelesaikan masalah yang dihadapinya. Dengan pantas, orang tua aneh itu menulis di atas tapak tangannya menggunakan 'marker pen'. Menurut Mohd. Kamal, beliau tidak dapat menafsirkan ayat tersebut sama ada ayat pelindung diri atau mungkin juga ayat pelaris perniagaan kerana sememangnya urusan perniagaan yang dilakukannya setakat ini agak perlahan dan kekurangan pelanggan.

Selepas menerima ayat yang tertulis agak jelas di tapak tangannya yang menurut pandangannya tidak akan hilang kerana ditulis dengan dakwat yang sukar ditanggalkan. Lantas beliau memberikan sedikit buah tangan sebagai sedekah ikhlas darinya kerana mereka berdua berkemungkinan tidak akan bertemu lagi di lain kali.

Apabila beliau memperolehi ayat yang paling bernilai buat dirinya, dengan segera beliau masuk ke dalam kenderaannya untuk megelakkan dari dilihat oleh orang lain terutamanya ada sebuah kereta yang turut diparkir berhampiran simpang jalan di kubur itu. Kerana nalurinya agak curiga kalau-kalau tulisan ayat di telapak tangannya pasti tanggal juga akhirnya, lalu beliau merakamnya ke dalam telefon bimbit berkamera di samping memudahkan beliau untuk melihat ayat itu dengan lebih baik lagi. Dengan demikian, setelah dapat merakamnya, beliau segera menghidupkan enjin keretanya lalu bergerak perlahan meninggalkan orang tua aneh yang masih tercegat di kubur itu.

Dalam masa sedang memandu kenderaannya itu, ketika itulah beliau agak terkejut. Ini kerana, beliau dapat melihat dengan jelas di sebalik cermin pandang belakang keretanya bahawa sewaktu keretanya bergerak perlahan beliau melihat orang tua aneh itu melangkah perlahan-lahan menghala di tengah-tengah jalan batu kerikil yang berdebu lalu ghaib di situ. Selepas melihat orang tua aneh itu ghaib, dalam masa 15 saat sahaja sepotong ayat yang dituliskan oleh orang tua aneh itu di telapak tangannya juga hilang (ghaib) dengan tidak disangka-sangka.

Tambah Mohd. Kamal, beliau tidak dapat menjelaskan tentang orang tua aneh itu sama ada seorang wali atau jelmaan jin apatah lagi kemunculannya secara pantas dari arah tanah perkuburan itu, sedangkan kata orang tua itu dia datang dari jauh.
 
Walau bagaimanapun menurutnya, Kubur Pauh Ganja memang sebuah tanah perkuburan yang dianggap bersejarah berikutan terdapat beberapa orang alim dari golongan tasauf turut dikebumikan di situ. Namun, beliau juga tidak menafikan, kemungkinan kemunculan orang tua aneh yang bernama Kamal itu sebagai salah satu ujian daripada Allah terhadap dirinya supaya sentiasa bersabar dalam menempuh segala masalah yang menghantui hidupnya.

 Mohd. Kamal Bahrin Ibrahim.

Inilah ayat yang diberikan oleh orang tua aneh kepada Mohd. Kamal lalu dirakam di telefon bimbitnya.


Inilah Kubur Pauh Ganja iaitu tempat munculnya orang tua aneh itu.

Di sinilah Mohd. Kamal meletakkan kenderaannya.

Tulisan dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan