RELATIF: Media Mematangkan Minda . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh . Layari: http://azmirelatif-1.blogspot.com

Isnin, 28 November 2011

Misteri Wanita Mengilai


MISTERI WANITA MENGILAI

GUA MUSANG, KELANTAN:  Tempat terpencil atau tersorok daripada pandangan umum apatah dahulunya kawasan hutan tebal yang menjadi tempat tinggal segala jenis makhluk halus. Beberapa kawasan baru diteroka di Gua Musang pada masa dulu dianggap kawasan keras kerana pengalaman penduduk setempat disakat makhluk halus yang berkampung di situ. Makhluk ghaib ini pula agak ramai malah suka mengganggu dan mengusik penduduk hingga ada yang takut untuk menetap di kawasan tersebut.

Peristiwa silam yang dikatakan menjadi penyebab wujudnya kejadian yang menyeramkan itu adalah sebagai petanda makhluk halus juga turut terancam apabila perkampungan mereka telah diceroboh untuk tujuan pembangunan material manusia. Walaupun terdapat kes kematian ngeri sebagai punca berlakunya gangguan, namun yang jelasnya ialah manusialah punca makhluk halus membuat onar.

Ketika ditemui Wartawan RELATIF, Mohd. Nordin Yaacob, 45, atau lebih dikenali sebagai Din Prodata di kediamannya di Taman Wangsa Mewangi, Gua Musang, Kelantan menceritakan segala-galanya tentang pengalaman beliau dan keluarga termasuk jiran tetangga mengenai gangguan tersebut yang semakin menjadi-jadi sejak kebelakangan ini. Hal ini disebabkan pembinaan 100 blok rumah kediaman sejak bulan Ramadan 2008 lalu.

Ketika tinjauan Penulis di sebuah tapak pembinaan di belakang premis perniagaannya jam 1.00 hingga 3.00 pagi, beliau turut mengakui kawasan tapak pembinaan meliputi 100 blok rumah di belakang premis perniagaannya itu sewaktu ketika dulu merupakan tempat longgokan kayu-kayu balak yang didatangkan dari beberapa buah hutan di Gua Musang. Selain terdapatnya sebuah gua aneh yang menjadi tempat kuil Hindu, satu nahas ngeri telah berlaku apabila kayu-kayu balak yang diturunkan di situ telah menimpa dan menyebabkan beberapa orang pekerja balak itu mati di situ juga.

"Sebelum ini tidak pernah kedengaran suara mengilai dan bertempik, tapi sejak adanya pembinaan lot-lot rumah di belakang premis ini, kami sekeluarga termasuk jiran-jiran terdekat akan dapat mendengar suara seram itu", ujar Mohd. Nordin yang merupakan pemilik premis dan pengusaha Restoran RM Tropika itu.

Tambah Mohd. Nordin, semenjak pembinaan lot-lot rumah di kawasan itu beliau dan keluarganya sering terganggu dengan suara seperti perempuan sedang mengilai dan menangis kesakitan. Apabila dilihat melalui jendela premisnya itu tidak kelihatan sebarang objek sedangkan suara yang menyeramkan itu semakin jelas setiap jam 1.00 hingga 5.00 pagi.

Menurut beliau, walaupun telah berlaku kejadian ngeri beberapa pekerja balak di situ sewaktu ketika dulu yang kemudiannya telah dibersihkan untuk dijadikan tapak ekspo pameran serta permainan rakyat seperti persembahan dikir barat dan sebagainya, namun beliau dan jiran-jiran tetangga lainnya hidup dalam keadaan aman tanpa sebarang gangguan makhluk ghaib itu. Tetapi semenjak pembinaan 100 blok rumah kediaman yang dianggap oleh sesetengah pihak yang berkemungkinan telah menutup tanah perkuburan lama di situ menyebabkan bermulanya gangguan yang menakutkan. Seolah-olah pembinaan bangunan perumahan di situ mengancam kehidupan makhluk berkenaan di kawasan terlibat.

"Pada mulanya telinga mendengar dengan jelas seperti seorang perempuan bertempik dan meminta tolong seperti minta dikasihani. Ia berterusan dan hampir berlaku setiap pagi", ujar Mohd. Nordin lagi.

Tambah Mohd. Nordin, disebabkan kawasan berkenaan pada masa dulu dipenuhi hutan, agak terpencil dan baru diteroka sudah tentu menjadi tempat dan perkampungan makhluk halus. Apabila adanya pembangunan seperti kemudahan jalan raya, bangunan dan rumah-rumah kediaman, seolah-olah manusia mengganggu kawasan perkampungan makhluk ghaib tersebut.

Malahan beliau juga tidak menolak punca lain yang menjadi penyebab kepada gangguan sedemikian rupa apabila sebuah gua lama telah dijadikan sebagai tempat kuil Hindu untuk melakukan pemujaan tentunya ada kaitan kerana dilihat keadaan suasananya yang selalu seram.

Menurutnya lagi, sebelum beliau menubuhkan restoran berkenaan beliau telah berpindah dan menetap di kawasan itu sejak tahun 2000 lagi. Namun, tidak pernah pula beliau terdengar suara-suara seram yang datang dari belakang premisnya itu.

"Bagi individu yang tidur lewat pasti dapat dengar suara-suara seram itu. Anak-anak saya sendiri pernah mengalaminya lalu memaklumkan kepada saya. Namun, saya buat-buat tidak tahu. Kalau saya menjelaskannya, bimbang jadi masalah nanti", jelasnya.

Apabila ditanya jumlah makhluk halus yang berkampung di kawasan belakang premisnya itu, beliau tidak dapat menyatakan jumlah sebenar. Sehinggalah beliau menghubungi Pengamal Rawatan Tradisional, Warisan Pusaka Tok Kenali, Kota Bharu, Aziz Haji Daud untuk menyelesaikan masalah dengan mendakwa, makhluk halus yang menghuni di tempat berkenaan agak ramai juga terdiri daripada jin kafir termasuk langsuir.

Jelas Mohd. Nordin, dengan aktiviti penangkapan makhluk halus oleh pakar makhluk halus berkenaan menggunakan bahan-bahan seperti sebiji kelapa segar, garam dan paku tentunya makhluk halus yang dimaksudkan itu tidak akan mengganggu keluarga dan jiran-jirannya lagi.

 
Mohd. Nordin Yaacob atau Din Prodata.


Inilah premis perniagaannya yang sering diganggu makhluk halus.


Tidak kelihatan makhluk halus ketika gambar dirakam pada 12.45 pagi.

Makhluk 'orb' mula menjelma apabila diberitahu akan menangkap makhluk berkenaan.


Makhluk halus akhirnya ditangkap menggunakan sebiji kelapa segar.

Makhluk halus yang enggan ditangkap dan melarikan diri, dihalau menggunakan garam dicampur arang.

Tulisan dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan