RELATIF: Media Mematangkan Minda . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh . Layari: http://azmirelatif-1.blogspot.com

Isnin, 26 Mac 2012

Ternak Ikan Air Tawar


TERNAK IKAN AIR TAWAR

WAKAF BAHARU, KELANTAN:  KOLAM, parit, saliran dan sawah terbiar kadang-kadang memberikan pulangan yang lumayan jika diusahakan, salah satunya ialah dengan menternak ikan air tawar. Ini kerana, walaupun menternak ikan ait tawar mempunyai saingan di pasaran, namun percayalah permintaan terhadapnya begitu tinggi terutamanya di kalangan pemborong, restoran dan kedai makan berikutan penggemar terhadap ikan-ikan berkenaan mempunyai citarasa yang luar biasa.

Walau bagaimanapun, usaha untuk menjadi penternak ini bukan sengaja dibuat-buat tetapi di atas dasar minat yang begitu mendalam tentunya akan membuahkan hasil. Hal berkenaan memang diakui sendiri oleh seorang pengusaha ikan air tawar yang dimaksudkan, Fathan bin Ismail, 41, yang lebih dikenali sebagai Che Han dari Kampung Pasir Pekan, Wakaf Baharu, Kelantan.

Katanya, beliau mengusahakan ternakan ikan air tawar bermula awal tahun 2003 di sebuah parit dan saliran, malah dalam masa yang sama turut membina dua buah kolam untuk tujuan yang sama. Pada masa itu juga, beliau adalah seorang guru fardu ain di sebelah petang. Pada ketika itu, beliau turut dibantu oleh adiknya seblum adiknya itu mendapat pekerjaan yang sesuai. Namun, selepas itu beliau mengusahakannya secara sendiri tanpa dibantu oleh sesiapa lagi.

Pada dasarnya, beliau sebenarnya bukan sekadar minat menjadi seorang pengusaha ternakan ikan air tawar, namun atas dorongan keluarga terutamanya dari adik-adiknya sendiri yang turut berminat terhadap industri berkenaan. Ini kerana, beliau nampak ternakan ikan air tawar itu menghasilkan pendapatan yang lumayan berbanding dengan kerja-kerja lain yang pernah dilakukannya.

"Di peringkat permulaan, ikan-ikan yang didapati matang sudah boleh dipasarkan, saya menjualnya kepada individu termasuk kedai-kedai makan.

"Sekiranya stok ikan telah berkurangan dan tidak mencukupi, saya akan berusaha untuk mendapatkan bekalan ikan-ikan air tawar dari penternak-penternak yang dapat diperolehi secara mudah dan murah di sekitar Wakaf Baharu ini", ujarnya ketika ditemui Penulis di kediamannya.

Sambungnya, pada masa dulu beliau banyak menternak ikan jelawat atas permintaan orang ramai dan penggemar-penggemar ikan berkenaan yang semakin ramai selain ikan lampam dan wau merah. Tetapi sekarang beliau banyak menternak ikan patin dan keli berikutan selera pembeli lebih menumpukan terhadap ikan-ikan berkenaan pula, manakala ikan lampam dan wau merah terpaksa dilupakan.

"Dari segi jumlah, ikan yang diternak sekitar 12,000 ekor, disebabkan masalah kolam dan pukat yang longgar menyebabkan ikan boleh menyusur keluar arah parit dan saliran air. Manakala ikan patin dan keli sekarang ini diternak dalam jumlah 20,000 ekor", jelas Fathan lagi.

Apabila ditanya tentang minat terhadap ternakan ikan air tawar itu, beliau memang berminat menternak ikan terbabit berikutan di zaman kanak-kanak dan remajanya, beliau sering menangkap ikan dalam sawah padi di sekitar Pasir Pekan itu. Selain sentiasa berada di kawasan parit dan saliran kerana pada hematnya, di kawasan berkenaan didapati banyak ikan yang boleh ditangkap dengan mudah. Malah jika ikan sukar ditangkap, beliau akan menggunakan senjata seperti senapang yang dibuat sendiri. Ini berikutan, zaman kanak-kanaknya membesar di sawah padi sehinggalah zaman remajanya berlalu. Berpunca dari situlah tercetusnya minat untuk menternak ikan sebagaimana hari ini.

"Lazimnya, di antara makanan yang biasa diberikan kepada ikan yang diternak ialah dedak. Manakala ikan patin memang banyak makan sebab itulah makanan untuk ikan berkenaan terpaksa diberikan melebihi kadar yang selalu diberikan kepada ikan keli", katanya.

Menurutnya, kebiasaannya jika 1,000 ekor ikan patin anggaran makanan seperti dedak kira-kira RM50 sebulan terpaksa diberikan untuk ikan berkenaan. Selain itu, makanan lain seperti perut ayam dan usus ayam juga tidak lupa diberikan kepada ikan patin kerana ikan berkenaan memang banyak makan.

"Makanan ikan biasa diberikan ialah sejenis dedak yang mengandungi kadar protein yang tinggi untuk ikan. Makanan seumpama ini boleh dibeli di kedai-kedai yang dikhususkan untuk ikan air tawar. Namun, makanan ikan ini sering naik harga", ujarnya.

Ditanya tentang bekalan benih ikan yang biasa diperolehinya, beliau menjelaskan, benih ikan boleh diperolehi dengan mudah dan lazimnya beliau membelinya dari pengusaha benih ikan dari Tal Tujoh (Pasir Mas), Kampung Julok (Beris, Bachok) dan di Tanah Merah. Benih-benih ikan ini pula akan diperolehinya sendiri di tempat-tempat terbabit dan kadang-kadang pihak berkenaan akan menghantarkan kepadanya disebabkan beliau adalah pelanggan tetap.

"Dari segi harga pula, benih-benih ikan yang biasa saya beli berharga RM3,000 dan kadang-kadang berjumlah RM4,000 (1 kilo berjumlah RM4). Namun, saya pernah membeli benih ikan dengan harga RM1,000 jika harga sekilonya masih rendah. Manakala bagi ikan patin, benih ikan berkenaan berharga RM2,000", ujarnya.

Dari segi modal pula, beliau terpaksa mengeluarkan modal kira-kira RM5,000 hingga RM10,000 untuk mengusahakan ternakan ikan air tawar ini termasuk menyediakan tempat ternakan seperti kolam dan sangkar. Untuk menyediakan modal, beliau tidak pernah membuat pinjaman daripada mana-mana bank atau institusi kewangan. Namun, beliau pernah memohon jasa baik pihak wakil rakyat sebanyak RM3,000 supaya membantu dari segi modal sahaja sebagai tambahan yang sedia ada.

Menyentuh tentang kerugian berikutan banyak ikan yang diternak didapati mati atau sebagainya, beliau berkata, mana-mana pengusaha ternakan ikan air tawar pasti akan menghadapi kerugian akibat ikan mati menjadi kelaziman dalam setiap sangkar tidaklah dianggap teruk berbanding dengan kejadian tsunami pada bulan Disember 2004. Ini kerana, kerugian yang terpaksa ditanggungnya akibat kejadian tsunami tersebut mencecah ribuan ringgit. Namun begitu, pihak Jabatan Perikanan kemudiannya memberikan ganti rugi akibat kejadian itu sebagai suatu bentuk bantuan dan galakan terhadap beliau.

Berhubung tentang pasaran ikan menurut Fathan, kebanyakan ikan yang diternaknya itu dipasarkannya sendiri tanpa melalui khidmat pihak lain. Pelanggan utama beliau ialah kebanyakan gerai makanan dan restoran di Pasir Pekan, Pasar Besar Wakaf Baharu dan Kota Bharu. Bahkan beliau juga turut menjualnya secara borong sehinggakan stok ikan air tawarnya tidak mencukupi. Ini menunjukkan permintaan terhadap ikan air tawar di luar jangkaan.

"Kebanyakan ikan yang ditempah, saya akan hantarnya sendiri kepada pembeli-pembeli yang pernah menempahnya misalnya restoran dan kedai makan.

"Permintaan terhadap ikan air tawar ini meningkat berikutan ikan yang dibekalkan kepada pembeli atau pelanggan dalam keadaan siap disiang dan boleh dimasak bukannya dijual secara hidup", ujar Fathan lagi.

Katanya, dari segi harga ikan keli, jualan secara borong bagi sekilo ikan berkenaan berharga RM3. Kalau dijual secara runcit kira-kira RM4.70 hingga RM5. Sedangkan harga pasaran lazimnya RM6 sekilo. Ini bermakna, beliau merupakan penjual paling murah berbanding dengan penjual ikan air tawar yang lain di kawasan Wakaf Baharu tersebut. Walaupun harga makanan ikan telah meningkat secara mendadak, namun beliau tidak sanggup untuk menaikkan harga ikan terbabit kerana lebih mempercayai pelanggan tetapnya yang sering berurusan dengannya. Malah katanya, walaupun harga jualannya dianggap paling murah berbanding dengan harga pasaran, beliau beranggapan keuntungan masih ada dan beliau tidak bercadang untuk menaikkan harganya dengan sewenang-wenangnya.

Tambah Fathan lagi, lazimnya ramai yang mengetahui beliau sebagai penternak dan penjual ikan air tawar melalui pembeli dan pemborong berdasarkan dari mulut ke mulut. Puncanya, harga yang ditawarkannya agak rendah berbanding dengan lain-lain penjual apatah lagi dengan harga pasaran. Di samping itu menurutnya, pihak Jabatan Perikanan juga memainkan peranan penting bagaimana orang ramai tahu beliau seorang pengusaha ternakan ikan air tawar sekaligus sebagi penjual.

Beliau berhasrat ingin memperbesarkan lagi ternakan berkenaan dan memang dari peringkat awal beliau akan mendapatkan peruntukan. Ini disebabkan, bidang berkenaan memang terbuka bagi setiap pengusaha sepertinya boleh mendapatkan peruntukan sama ada daripada Jabatan Perikanan sendiri, kerajaan pusat mahupun kerajaan negeri.

Sementara itu, beliau turut menyarankan kepada bakal-bakal pengusaha ternakan ikan air tawar bahawa pasaran berkenaan memang luas. Walaupun saingan terhadapnya dikatakan agak ramai, namun permintaan terhadapnya agak memberangsangkan dan penternak tidak perlu risau untuk berkecimpung dalam bidang ini mahupun terpaksa menghadapi masalah kerugian akibat ikan yang diternak mati.

Justeru, pemborong ikan berkenaan memang ramai misalnya dari Pasir Pekan sendiri, Wakaf Baharu, Kok Lanas (Kota Bharu). Bermakna, banyak mana ternak ikan pasti ikan akan habis dibeli. Dalam hal ini, tiada masalah dalam pasaran ikan air tawar kerana selain pemborong kecil dan pemborong besar, pembeli biasa turut berminat terhadap ikan air tawar dan penternak tidak perlu risau tentangnya.

       
Fathan bin Ismail.

Fathan bin Ismail ketika ditemubual Penulis di kediamannya.

Fathan sedang memberi makanan ikan di sebuah kolam berhampiran rumahnya.

Ikan dalam kolam sedang berebut-rebut mendapatkan makanan.


Fathan juga menternak ikan dalam sangkar.


Jenis makanan ikan yang sering digunakannya.


Ikan keli ini siap disiang dan dibersihkan untuk dipasarkan.

Teks dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

3 ulasan:

  1. Tahniah! teruskan usaha yg baik ini. Semoga generasi muda menceburi bidang penternakan ikan. Saya juga bercadang nak buat penternakan ikan air tawar. Thanks for this info.

    BalasPadam
  2. mcm mana saya boleh dptkn number telefon beliau?

    BalasPadam
  3. Ini no telefon Fathan bin Ismail (019-9110014 dan
    017-9714177). Walau bagaimanapun, saya tak pasti sama ada no telefon itu masih berfungsi dan masih mengusahakan ternakan ikan ini atau tidak.

    BalasPadam