RELATIF: Media Mematangkan Minda . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh . Layari: http://azmirelatif-1.blogspot.com

Khamis, 1 Mac 2012

Karenah Gadis Remaja


KARENAH GADIS REMAJA

SEJAK kebelakangan ini kejadian rogol, pemerkosaan, mencabul kehormatan dan perlakuan sumbang sering menjadi-jadi. Perbuatan seumpama ini menunjukkan wujudnya ketidakseimbangan dalam perjalanan hidup remaja-remaja kita sehinggakan sanggup melakukan perbuatan terkutuk itu demi memuaskan nafsu serakah mereka.

Kejadian yang semakin parah ini pastinya menjadi bencana dan membiaknya generasi yang tidak sihat jika tindakan awal untuk membendungnya tidak dilaksanakan.

Kalau satu ketika dahulu, kita tidak menjadi hairan jika remaja-remaja telahpun mempunyai teman lelaki atau teman wanita dalam usia 20-an. Namun, remaja-remaja di waktu itu sentiasa menjadi perhatian kedua ibu bapa supaya tidak melakukan perbuatan yang tidak senonoh atau menconteng arang ke muka.

Tetapi hari ini, ada pelajar sekolah rendah telahpun mempunyai teman lelaki mereka dalam usia 30-an. Maka remaja-remaja kita sama ada lelaki dan perempuan bebas ke mana-mana tempat yang mereka sukai tanpa mendapat keizinan terlebih dahulu daripada ibu bapa sebagai suatu tindakan yang wajar dilakukan.

Bahkan remaja-remaja kita akan melarikan diri jika kehendak mereka tidak ditunaikan oleh ibu bapa. Untuk mengelakkan anak-anak gadis melarikan diri dari rumah, ibu bapa terpaksa mendiamkan diri dan mengalah. Fenomena sedemikian akan memberikan ruang kepada remaja-remaja kita untuk melakukan perbuatan yang tidak senonoh menurut kehendak hati mereka. Mereka sanggup membonceng motosikal teman lelaki dan menurutnya ke mana arah yang dibawa oleh teman lelaki mereka itu.

Kesempatan ini akan terjadilah apa yang dikatakan 'rogol', perbuatan yang paling mengerikan ialah rogol secara bergilir-gilir dan mengarahkan mangsa untuk pulang sendiri.

Dalam banyak sebab yang menjurus tentang wujudnya kejadian rogol, pemerkosaan dan perlakuan sumbang adalah berpunca daripada sikap gadis-gadis remaja sendiri yang mudah menurut hati mudanya tanpa memikirkan apakah akibat yang akan berlaku di sebalik tindakan mereka itu.

Gadis-gadis remaja kita sebenarnya mudah termakan pujuk rayu apatah lagi jika teman lelakinya sanggup berbelanja sama ada membeli pakaian baru serta mengajaknya makan dan minum. Maka terdapat kes-kes 'khayal' dan tidak sedarkan diri selepas makan dan minum bersama teman lelaki sering terjadi akibat kecuaian gadis-gadis remaja kita.

Selain itu, kejadian rogol bukan sahaja disebabkan oleh teman lelaki yang menjadikan gadis-gadis berkenaan sebagai mangsanya. Tetapi perbuatan berkenaan turut dilakukan oleh seseorang yang paling rapat dan dikenalinya yang terdiri daripada ahli keluarganya sendiri umpamanya abang, ayah dan atuknya. Apabila kita membaca akhbar, terpampang berita tentang anak dirogol bapa kandung atau bapa tiri, bapa saudara merogol anak saudara, abang merogol adik dan atuk merogol cucu.

Kajian yang pernah dilakukan oleh Pasukan Penderaan Seksual di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) ke atas kes penderaan seksual di antara 1996 hingga 2000 menunjukkan sebahagian besar mangsa terbabit mengenali pendera atau perogol mereka, yang terdiri daripada anggota keluarga sendiri atau teman lelaki. (Utusan Pengguna, CAP, Januari 2002)

Hari ini, penyakit sosial ini yang juga dapat diistilahkan sebagai barah yang penuh dengan keganasan, penderaan dan seksual iaitu kes rogol semakin menular dalam masyarakat kita. Malah suatu perkara yang memeranjatkan ialah terdapat dari kes berkenaan melibatkan individu yang telahpun menjangkau usia 50 tahun ke atas tetapi sanggup melakukan gangguan seksual terhadap gadis bawah umur akibat desakan nafsu yang tidak terkawal.

Dalam banyak punca dan sebab yang menjurus tentang wujudnya kejadian rogol, pemerkosaan dan perlakuan sumbang terhadap gadis-gadis remaja kita ialah berhubung dengan tatacara berpakaian.

Gadis-gadis remaja kita hari ini sebenarnya telah hilang arah dan mereka tidak lagi mementingkan maruah dan harga diri dalam konteks berpakaian. Mereka enggan berpakaian yang lebih sopan, malah tidak segan-segan dengan mengenakan pakaian yang ketat, nipis dan sendat yang menampakkan bentuk tubuh mereka.

Mereka menjadi bangga jika dapat berpakaian seumpama itu apatah lagi jika ada remaja-remaja lelaki yang mengusik mereka kononnya cara berpakaian seperti itu menampakkan kecantikan sebenar seseorang gadis remaja. Tanpa disedari oleh gadis-gadis remaja kita bahawa ungkapan seumpama itu adalah suatu 'perangkap' yang boleh menjerumuskan mereka ke kancah 'menjual' kesucian mereka sendiri. Tetapi itulah yang menjadi kebanggaan gadis-gadis remaja kerana pujian tersebut menunjukkan diri mereka adalah cantik dan bersesuaian dengan citarasa kaum yang berlawanan jenis dengan mereka.

Jika dilihat kepada perkembangan gadis-gadis remaja kita hari ini bahawa, mereka sebenarnya semakin berani menunjukkan bentuk tubuh mereka di sebalik pakaian yang dipakai mereka yang hakikatnya untuk tontonan umum.

Keadaan sedemikian juga berpunca akibat banyaknya majalah-majalah menyampah seperti majalah hiburan, fesyen pakaian yang melampau, melambaknya filem-filem luar negara sama ada boleh ditonton melalui cakera padat video (VCD) mahupun melalui kaca televisyen.

Pengaruh internet juga tidak mustahil yang boleh mendorong gadis-gadis remaja kita melayari laman fesyen terkini yang hakikatnya tidak bersesuaian dengan kehendak budaya Timur serta garis panduan yang diperkenalkan oleh agama Islam berhubung dengan cara berpakaian yang sepatutnya.

Media seperti ini banyak menyajikan cerita-cerita dan gambar-gambar sama ada daripada artis-artis dalam dan luar negara kononnya berpakaian secara seksi itu adalah cantik dan indah pada pandangan mata.

Dalam hal demikian, gadis-gadis remaja malahan pelajar-pelajar sekolah yang enggan berfikir panjang dan masih belum matang terus menerima pelawaan media-media berkenaan untuk turut serta sebagai ejen perubahan kepada berpakaian yang tidak senonoh dan menjolok mata.

Masalah persekitaran, pembangunan yang tidak terkawal serta pengaruh rakan-rakan juga dikatakan turut menjadi punca gadis-gadis remaja kita bebas mengenakan pakaian yang tidak sepatutnya. Budaya berpakaian ketat yang menampakkan susuk tubuh ini adalah budaya yang paling bahaya yang dibawa oleh golongan orientalis dan Yahudi untuk cuba menyesatkan golongan gadis-gadis remaja Melayu kita yang beragama Islam.

Masalah pergaulan secara tidak sihat di antara gadis-gadis remaja akan menambahkan kemelut yang melanda gadis-gadis kita. Sindrom pergaulan yang tidak terbatas dan terlalu bebas oleh gadis-gadis remaja yang seolah-olah tidak menunjukkan sebarang kebimbangan dengan perkara-perkara yang bakal berlaku terhadap mereka menjadi punca wujudnya rogol dan pemerkosaan selain kerelaan yang ditunjukkan oleh gadis-gadis remaja kita sendiri.

Dengan itu, bagaimanakan kita dapat mengatasi masalah rogol dan pemerkosaan yang begitu tragik yang sering dialami oleh gadis-gadis remaja kita. Apakah wujudnya nafsu yang tidak mengenal batas usia di kalangan lelaki sehingga tergamak melakukan rogol terhadap darah daging mereka sendiri yang diistilahkan sebagai 'sumbang mahram?' Atau apakah kerana gadis-gadis remaja kita yang seolah-olah mencabar sifat lelaki kononnya lelaki sekarang tidak lagi dianggap bahaya kepada mereka?

Bagaimana pula dengan undang-undang Akta Perlindungan Wanita dan Gadis 1973 yang telah digubal kerajaan dalam usaha untuk mengatasi permasalahan rogol yang semakin parah ini. Apakah undang-umdang berkenaan hanya tercetak di atas kertas semata-mata tetapi penguatkuasaannya begitu lemah.

Atau mungkin juga berpunca dari sikap masyarakat kita yang tidak ingin memberikan kerjasama yang sewajarnya dalam usaha untuk membendung kejadian rogol lebih-lebih lagi terhadap gadis-gadis bawah umur yang sering menjadi mangsa kerakusan lelaki hidung belang yang tidak berperikemanusiaan.

Kita berharap supaya penyakit sosial yang paling memalukan ini tidak terus berpanjangan sehingga amat sukar untuk diatasi sedangkan dalam masa yang sama tindakan yang lebih berkesan tidak dapat dilakukan.

Justeru itu, kaunseling yang lebih kerap perlu diwujudkan kepada semua peringkat sama ada ditujukan kepada golongan dewasa dan remaja supaya masyarakat kita dapat menilai betapa buruknya jenayah rogol dalam usaha untuk membendung keganasan dan gangguan seksual daripada menjadi sebahagian budaya yang boleh memusnahkan kehidupan masyarakat kita.

Pakaian ketat yang menampakkan bentuk tubuh menjadi tarikan perogol.


  Kejadian rogol tidak mengira tempat jika mangsanya cuai.
 
 Tulisan dan Foto: 
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan