RELATIF: Media Mematangkan Minda . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh . Layari: http://azmirelatif-1.blogspot.com

Rabu, 11 Januari 2012

Haruan Makan Anak


HARUAN MAKAN ANAK

HARUAN makan anak adalah suatu perumpamaan yang ditujukan khusus kepada golongan bapa yang tidak boleh dipercayai terutamanya jika melibatkan anak-anak gadis mereka. Sebagai bapa dan ketua keluarga, mereka sepatutnya bertanggungjawab terhadap anak-anak gadis dan ahli kelaurga mereka. Sebagai bapa juga, menjadi tugas mereka untuk melindungi atau mempertahankan anak-anak gadis mereka dari terjebak ke kancah gejala sosial dan perilaku maksiat sama ada melibatkan teman lelaki yang dikenali atau lelaki yang tidak dikenali.

Namun, bagaimana pula seorang bapa ingin mempertahankan dan melindungi anak-anak gadisnya jika bapa itu sendiri seumpama "harapkan pegar, pegar makan padi?" Dewasa ini, kejadian seorang bapa meratah tubuh anak gadis mereka sendiri hidup-hidup yang diistilahkan sebagai "sumbang mahram" bukan tidak pernah berlaku tetapi kejadian seumpama itu tidak atau kurang dilaporkan kerana dibmbangi boleh mengaibkan keluarga mereka sendiri.

Akibatnya, disebabkan sikap dan kelemahan anak-anak gadis berkenaan akhirnya diambil kesempatan oleh bapa yang boleh digelarkan seekor haruan yang makan anak sanggup memperkosa anaknya sendiri semata-mata untuk melempiaskan nafsu serakah menyebabkan anak gadisnya yang telah menjadi mangsanya sendiri trauma seumur hidup dan jika iman yang tipis, pastinya mangsa bertindak memilih jalan mudah dan singkat sama ada melacurkan diri atau membunuh diri. Ini kerana, mangsa tidak ingin lagi memikirkan tentang dirinya sendiri kerana menganggap hidupnya telah musnah, malahan segelintirnya pula tidak dapat mengawal tabiat seks yang terlampau, akhirnya mereka merelakan dirinya sendiri menjadi habuan dan santapan lelaki hidung belang yang sanggup dibawa ke ranjang.

Hal seumpama ini bukan sahaja dijadikan isu, namun Penulis difahamkan apabila kejadian memperkosa anak dirakam ke dalam telefon bimbit dalam bentuk 3gp pastinya rakaman berkenaan tersebar dengan pantas dan mungkin telah disalurkan ke dalam internet. Jadi, tidak timbul soal rakamn baru atau lama, gejala sedemikian tidak wajar dilakukan dan dibimbangi akibat yang bakal dialami oleh mangsa sekiranya mereka dewasa nanti.

Berdasarkan rakaman tersebut jelas menunjukkan mangsa berusia dalam lingkungan 10 hingga 12 tahun dibawa ke sebuah tempat yang tidak diketahui, mungkin juga ke tempat sunyi seperti tapak pembinaan. Mangsa mungkin diperangkap oleh bapa terbabit yang menjemputnya di sekolah dan sepatutnya menghantarnya ke rumah, namun disebabkan gelora nafsu seorang bapa begitu memuncak untuk merasmikan tubuh anaknya sendiri sebelum dirasmikan oleh bakal suami, maka anak yang tidak berdosa menerima natijahnya malah terpaksa menanggung segala kesukaran sebelum dewasa apabila terpaksa melahirkan anak dari benih bapanya sendiri.

Dalam konteks ini, semasa berada di rumah bapa haruan terbabit tidak berpeluang untuk melakukan perbuatan terkutuk itu tetapi sekadar memerhatikan gerak-geri mangsa semata-mata. Kecuaian mangsa untuk mengawal diri supaya sentiasa berpakaian sopan tidak dipedulikan kerana menganggap seorang bapa tidak mungkin berperangai buruk ke atas mereka. Sedangkan tanggapan mangsa meleset, apatah lagi jika pelan A tidak berjaya bapa haruan yang bersifat rakus akan mengatur pelan B pula.

Dibimbangi juga, jika bapanya sendiri mengambil kesempatan mencuri peluang ketika anak sedang tidur dalam keadaan tubuh terdedah, tentunya menimbulkan sesuatu yang tidak dapat dikawal lagi. Kalau mangsa diperhatikan untuk sekali dan dua, hal seumpama itu tidak akan timbul. Namun, jika kerapkali akan menyebabkannya ingin mengambil kesempatan dari peluang yang pernah dilihatnya. Jika perlakuan tidak senonoh terhadap anak gadis sendiri tidak dapat dilakukan di rumah disebabkan kekangan isteri dan anak-anak lain yang sentiasa ada bersama, justeru peluang ketika bersendirian dengan mangsa dianggap sebagai 'pucuk dicita ulam mendatang' dan akhirnya bermulalah episod itu.

Sebagaimana adegan dalam 3gp, perlakuan haram makan anak itu dilakukan dalam sebuah kenderaan. Jadi mungkin anak tidak bersetuju dengan kehendak bapanya, namun sebagai anak gadis apalah daya yang dapat dipertahankan, setelah dipujuk rayu walaupun agak sakit perlakuan seperti itu menjadikan mangsa tidak dapat berbuat apa-apa sedangkan ia pasti mengundang masalah kepada mangsa juga.

Malahan jika dilihat dalam babak akhir itu, jelas menunjukkan bapa haruan berjaya dalam misinya untuk meratah tubuh anak gadisnya sendiri apabila bapa dengan egonya begitu puas setelah dapat memuntahkan segala yang ada pada dirinya untuk melunaskan tuntutan serakah nafsu yang diidamkan sekian lama.

Walaupun agak jelas kedengaran tangisan mangsa diperlakukan sedemikian, seorang bapa yang dialun nafsu tidak mengendahkannya, asalkan kehendak batinnya selama ini tercapai. Maka merintihlah anak memikirkan masa depannya sendiri adakah masih beruntung ataupun tidak untuk perjalanan hari esok.


 Mangsa yang tidak memahami apa-apa sebenarnya diperdaya oleh bapa haruan.
 

Bapa haruan sedang melempiaskan nafsu serakah terhadap anak gadisnya sendiri.

Sumbang mahram dilakukan dalam sebuah kereta.

Kawasan perumahan atau tempat pembinaan.

Teks dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

1 ulasan:

  1. Gejala sumbang mahram ini amat meluas di negara iceland akibat keadaan unik di pulau itu: https://thevexingworld.blogspot.com/2017/08/hubungan-seks-sedarah-di-iceland.html

    BalasPadam