RELATIF: Media Mematangkan Minda . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh . Layari: http://azmirelatif-1.blogspot.com

Ahad, 1 Januari 2012

Seni Bonsai


SENI BONSAI

KOTA BHARU, KELANTAN LAIN padang lain belalang. Lain orang lain pula hobi dan kegemarannya. Tidak kira apa jua minat di antara seorang dengan individu yang lain, hakikatnya memang berbeza. Pokok pangkalnya hobi yang disemai itu boleh mendatangkan manfaatnya jika masa yang diperuntukkan diberikan tumpuan sepenuhnya. Penting sekali walaupun sekadar hobi, ia boleh memberikan pulangan yang lumayan jika kena dengan kaedah dan caranya.

Begitu halnya hobi dan minat yang begitu mendalam terhadap keunikan pohon bonsai sebagaimana yang diusahakan oleh Mohd. Bohori Che Makhtar atau lebih dikenali sebagai Yie ketika ditemui Penulis di kediamannya di Kampung Pintu Geng dekat sini amat cukup bermakna.

"Pada awalnya minat saya adalah menanam pohon bunga. Tetapi pada suatu hari, saya cuba melihat dengan lebih dekat pohon bonsai ini amat cantik, ada seni dan keunikannya yang tersendiri. Sejak detik itulah saya mula tertarik untuk jadikannya sebahagian hobi utama dan dalam masa yang sama saya mula belajar mengenali bonsai secara lebih dekat", ujar Mohd. Bohori memulakan bicara.

Katanya, dalam masa mempelajari pohon bonsai walaupun terpaksa berhadapan dengan kesibukan urusan perniagaannya, beliau tidak lupa meruangkan masa untuk datang ke tempat-tempat pertandingan pohon unik itu. Minatnya terhadap bonsai tidak selesai setakat itu saja apabila beliau cuba membantu pemilik bonsai bansa asing yang pada anggapannya memerlukan pertolongan, lantas berbuat demikian sebagai alasan untuk meringankan beban itu. Tindakannya itu memang tidak disenangi oleh pemilik bonsai berkenaan, lantas beliau disergah seraya melarangnya menyentuh pohon bonsai yang hidup subur dalam beberapa pasu yang telah diangkatnya sebagai peringatan bahawa individu yang bukan dalam bidangnya dilarang untuk berbuat demikian.

"Sejak disergah pemilik bonsai itulah, saya anggap sebagai suatu cabaran dan ketika itu memang saya bertekad akan menjadi "sifu bonsai". Saya berharap suatu masa nanti, individu yang menyergah saya akan menghormati kemahiran saya di bidang ini", ujarnya penuh semangat.

Tambahnya, beliau meminati bonsai sejak tahun 1990 lagi, tetapi betul-betul aktif dalam tahun 2000. Menurutnya, untuk menyiapkan kerja-kerja bersabit dengan pohon berkenaan memakan masa yang agak lama di antara 5 hingga 6 tahun. Namun, kebiasaannya pohon bonsai betul-betul matang apabila mencapai tempoh usia 6 tahun.

Beliau yang pada awalnya memang mahir dengan teknik menanam pohon bunga beranggapan, kaedah yang sama boleh digunakan juga terhadap pohon bonsai. Kaedah semaian pohon bonsai yang dilakukannya bukan dilakukan terhadap pohon hidup, tetapi sebatang kayu bonsai yang boleh direka bentuk mengikut kehendak sendiri berdasarkan kepada seninya yang unik. Kadang-kadang beliau membelinya secara siap dan apabila pulang, beliau akan merubah bentuknya dan kadang-kadang mengambil kerangka pohon itu saja, kemudian direka bentuk semula supaya kelihatannya semakin menarik.

Menurut Mohd. Bohori, semenjak sering berjinak-jinak dengan pohon bonsai beliau telah dapat mempelbagaikan teknik kreatif, kaedah dan dianggap mahir dalam merealisasikan hasrat dan hobinya yang pernah didakwa oleh pihak-pihak tertentu bahawa beliau tidak akan mencapai cita-citanya itu. Bertolak dari situlah, dalam tahun 2000 buat pertama kalinya beliau memasuki pertandingan bonsai peringkat kebangsaan di Pulau Pinang sebagai menguji sejauh mana tahap kemahirannya di bidang berkenaan dan dalam pertandingan itu beliau mendapat tempat kedua. Dalam tahun yang sama juga, beliau memasuki pertandingan kedua di Kedah di mana beliau juga mendapat tempat kedua.

"Setakat saya menyertai pertandingan rasanya tidak pernah kecundang, paling tidak mendapat tempat ketiga. Namun, saya pernah mendapat hadiah sagu hati bagi pertandingan bonsai peringkat Negeri Kelantan", katanya.

Semenjak memenangi pelbagai pertandingan peringkat kebangsaan dan negeri yang dianjurkan oleh pelbagai pihak di mana beliau tidak pernah tewas kepada mana-mana peserta yang dianggap handal di bidang berkenaan, namanya semakin tersohor malah dikenali bukan sahaja di peringkat tempatan tetapi juga di luar Kelantan khususnya ketika beliau memasuki pertandingan peringkat Asia Pasifik pada 23 Mei, 2008  di Kuala Lumpur. Sehingga kini, ramai yang menganggapnya sebagai "pakar bonsai" malah ada juga yang memanggilnya "sifu bonsai" kerana kemahirannya yang tiada tolok bandingnya berbanding pakar bonsai lain.

Tambah Mohd. Bohori, pengalaman beliau memasuki mana-mana pertandingan peringkat kebangsaan dan Asia Pasifik dulu, cara pemarkahan pihak pengadil sudah berubah sesuai dengan peredaran masa. Kalau sewaktu ketika dulu, pengadil akan melihat dan membandingkan tentang akar pohon bonsai itu, melihat kepada asas dahan pertama, kedua dan ketiga tadi, lebat atau ranting itu serta kesuburan pohon bonsai itu sendiri. Walau bagaimanapun, jika pohon bonsai tidak mempunyai daun, pemilik bonsai berkenaan boleh memasuki pertandingan dan pengadil tidak akan membatalkan penyertaan dengan alasan musim luruh.

"Cara pemarkahan adalah berdasarkan kepada kehendak pengadil misalnya markah 5 atau 10, maknanya jika markah itu semakin kurang adalah semakin baik. Contohnya, jika kelima-lima pengadil bersepakat terhadap pohon bonsai yang diadili, dengan memberikan markah 4, kebanyakan pengadil lain akan memberikan markah yang perbezaannya tidak terlalu jauh sangat", katanya.

Katanya, cara pemarkahan sekarang paling ringkas dan tepat sebagai mengambil contoh pengadilan dari Taiwan. Ini kerana, semua pengadil telah sedia maklum, individu yang memasuki pertandingan berkenaan sudah "sempurna" dengan segala ilmu kepakaran yang dimiliki. Dalam hal ini, tidak perlu melihat kesempurnaan tiap-tiap dahan, ranting dan sebagainya, tetapi pengadil akan melihat secara 'keseluruhan' pokok itu. Pengadil akan memilih dan mengadili hanya lima pokok terbaik untuk memilih empat kategori pemenang dan salah satu pokok berkenaan akan dianggap gagal.

Sementara itu, membicarakan tentang peminat bonsai pula amat berbeza di antara peminat tempatan dengan luar Kelantan, apatah lagi di antara kaum di negara ini. Walaupun bonsai sepatutnya diminati kaum Cina kerana sejarah bonsai sebenarnya paling dekat dengan kaum berkenaan setelah terjadinya rampasan istana termasuk bonsai ketika berlakunya Perang Jepun, tetapi hakikatnya tidak.

Katanya, dia meminati bonsai kerana tiga orang guru asal dari Kelantan seperti Haji Latiff dari Johor, Haji Halim dari Kuantan, Pahang dan Perak kesemuanya bangsa Melayu, hanya terdapat segelintir sahaja yang dikenalinya dari Kuala Lumpur terdiri daripada kalangan bukan Melayu.

Manakala di Kelantan sendiri menurutnya, majoriti kaum Cina meminati bonsai tidak sampai 10 orang jika dibandingkan dengan orang Melayu yang melebihi 100 orang. Senario seumpama ini menurutnya sudah terbalik.

"Golongan minat bonsai di Kelantan kebanyakannya adalah guru bukannya golongan korporat atau mewah. Malah peminat bonsai tidak semestinya terdiri daripada orang kaya, tetapi terdapat juga dari golongan miskin. Ini kerana, orang kaya boleh melakukannya berdasarkan tahap mereka dan begitulah juga sebaliknya", ujarnya.

Mohd. Bohori yang kini menjawat jawatan Timbalan Bendahari Persatuan Seni Bonsai Negeri Kelantan dan Komiti Persatuan Penjing dan Gushi Malaysia juga tidak menolak bahawa bonsai tidak ada nilai harga khusus, apabila diminta menjelaskan tentang nilai harga pasaran bonsai hari ini. Walaupun tidak ada nilai tetapi ia turut bergantung kepada perbandingan di antara satu jenis bonsai dengan bonsai yang lain.

"Contoh jelas dalam hal ini apabila rakan-rakan kita membeli dengan harga RM3,000, pokok kita lebih cantik daripada dia malah dalam spesis yang sama. Tetapi harga pokok kita hanyalah RM2,500 sahaja. Ini menunjukkan bonsai tidak ada nilai, sebaliknya nilai bonsai melalui perbandingan", katanya.

Menurutnya lagi, terdapat beberapa nama bonsai yang agak tersohor yang turut digemari golongan mewah umpamanya Jeliti dipanggil juga sebagai Santalia Regfolia atau Siew May, Cucur Atap, Kayu Hitam dan Kemuning. Manakala bonsai yang didatangkan dari Indonesia pula dikenali sebagai Mustam. Jika dilihat dari segi harga, bonsai jenis Jeliti bernilai harga tertinggi sehingga mencapai RM280,000 manakala peringkat paling rendah sekitar RM100,000, namun dalam peringkat ini hanya diletakkan sebagai pohon hiasan sahaja tetapi tidak layak untuk memasuki pertandingan.

Katanya, berdasarkan persepsi beliau di Kelantan, setakat ini boleh dikatakan 70 hingga 80 peratus beliau hanya lebih banyak menguruskan pohon bonsai orang lain daripada bonsainya sendiri yang menganggapnya sebagai pakar bonsai sama ada dari segi semaian, seni ukir dan reka bentuk beliau sanggup membantu pelanggan-pelanggan dan peminat-peminat bonsai yang memerlukan kepakaran dan pengalamannya.

Tambah Mohd. Bohori, soal pohon mati memang suatu kelaziman akibat daripada kecuaian dan tahap pengetahuan tentang bonsai rendah. Ini menurutnya, bonsai tidak akan mati tanpa bersebab.

"Pohon bonsai sebagaimana pohon-pohon lain juga, tidak akan mati tanpa bersebab. Kebanyakannya kerana karenah manusia seperti kesilapan menggunakan baja baru khususnya kepada bonsai yang kita sayang.

"Sebab lain berpunca daripada penyakit yang dibawa serangga dan binatang dalam tanah ke dalam batang, semasa menukar tanah, kita memotong dahan malah jika kita buat rawatan hanya akar saja tetapi tidak patut sentuh di bahagian atas pohon itu. Maknanya, jika melakukan rawatan secara keseluruhan tentunya menimbulkan masalah kepada pohon bonsai itu", ujarnya sambil memperkenalkan teknik menjaga dan merawat bonsai menurut kaedah dan pengalamannya.

Menyentuh tentang rawatan terutamanya apabila berlakunya musim hujan, bonsai bagi sesetengah pokok, rawatan tidak patut dilakukan dalam keadaan musim demikian. Ini kerana, apabila ranting dibuang pada musin hujan, tunas baru tidak akan tumbuh seperti bulan-bulan November hingga Disember.

"Kita mula lakukan reka bentuk dan rawatan apabila tibanya musim luruh dari bulan Januari hingga Julai. Manakala pada bulan Mei pula, bonsai memang tidak berbunga, tetapi bagi pohon bonsai Jeliti, bila kita buang daun perlu jarak masa di antara 33 hingga 35 hari, akan keluarlah bunga.

"Selepas daun menjadi tua dalam tempoh tiga bulan, apabila tiba masa 33 hingga 35 hari, pohon jenis ini masih lagi keluar bunga. Misalnya Santalia bunganya berwarna putih. Tetapi ada bonsai jenis lain bunganya berwarna kuning dan pink", jelasnya.

Sambungnya, sesetengah spesis bonsai dengan cara memotong ranting pun masih hidup. Kadang-kadang boleh juga dilakukan secara 'tut' dan sesetengah spesis boleh ditanam menggunakan bijih benih.

"Pada peringkat permulaan supaya pohon bonsai baru ditanam dalam keadaan selamat, hendaklah ditanam dalam pasir. Ini bukan bermakna pasir kasar tetapi pasir halus yang telah diayak, sebab debu-debu pasir itu dikira virus atau pembunuh kepada pokok.

"Debu pasir itu perlu dicuci untuk mengambil pasirnya sahaja. Manakala air bertakung juga amat bahaya kepada pokok bonsai muda yang merupakan penyebab kepada bonsai mati. Ini kerana, air bertakung menjadikan akar bonsai menjadi masam", ujarnya menunjukkan kaedah menanam bonsai yang betul.

Menurutnya lagi, dari segi penggunaan baja sememangnya bonsai perlukan baja untuk hidup sebab itu adalah makanan tumbuh-tumbuhan. Ini kerana, kebanyakan bonsai hidup dalam pasu umpama 'benda bertapis'. Maksudnya menanam dengan kaedah menggunakan pasir dan tanah perlu ditapis iaitu dengan cara menyiramnya setiap hari untuk mengelakkan masalah virus dan jangkitan parasit tanah.

"Dalam sebulan atau dua bulan selepas menanam, memang kita tidak perlukan baja kerana kandungan bahan makanan dalam tanah pada tempoih itu masih mencukupi untuk pokok. Tetapi apabila berlakunya perubahan pada pohon terutamanya apabila daun menjadi kuning, ketika itulah kita perlu membajanya kerana tanah telah kekurangan khasiatnya", katanya.

Justeru menurutnya, ilmu tentang bonsai agak luas apabila peminat-peminat bonsai dapat duduk bersama berbincang, bagaimana untuk memajukan industri berkenaan. Ini kerana, kemahiran sepatutnya dikongsi bersama, bahkan menurutnya jika semua pihak mencari kata sepakat sekalipun dengan individu yang bukan arif tentangnya, lebih baik daripada melakukannya seorang diri yang tentunya sesuatu yang bermanfaat itu tidak akan berkembang. Apabila semua pihak dapat menunjukkan komitmen yang sama, pokok yang tidak cantik sekalipun boleh jadi pokok terbaik apabila berbincang beramai-ramai kerana dari situlah wujudnya pengetahuan yang sama-sama boleh dikongsi sebagai pemangkin minat di bidang itu.   
 
 

Mohd. Bohori Che Makhtar atau Yie ketika ditemubual Penulis di kediamannya.

Inilah sijil penghargaan yang diterimanya sebagai pengiktirafan kemahiran beliau tentang bonsai.

Beliau sering diberi perangsang dan dorongan oleh rakannya, Nik Nazmin Nik Mohd. Isa.

Sebahagian sijil pertandingan yang dipamerkan di Galeri Bonsai miliknya.

Buku-buku rujukan tentang bonsai juga dipamerkan di Galeri Bonsainya.

Inilah bonsai jenis Santalia Regfolia atau Jeliti, pohon bonsai tersohor mencecah harga RM280,000.

Bonsai jenis Kemuning.

Pelbagai jenis bonsai ditanam di laman rumahnya.

Daripada tunggul mati, beliau boleh mereka bentuk bonsai hidup.

Tulisan dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

2 ulasan:

  1. Pesakit radang paru-paru Copd

    En. Abd Kadir bin Sumardi berusia 42 tahun ialah pengguna produk jus Jutawan herbs. Beliau telah disahkan mengidap kanser radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit yang dihidapinya ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakalanya berdarah. Setelah mendapatkn rawatan di pelbagai klinik kerajaan dan swasta ,batuk beliau tetap tak sembuh selain itu juga sukar bernafas dan dada terasa sakit sangat.
    Banyak rawatan alternatif dari produk luar yang beliau ambil tapi tak berkesan. Kemudian rawatan hospital diteruskan termasuk prosedur X-ray dan sebagainya. Doktor pun mengesahkan beliau mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia.

    Untuk makluman, En. Ab Kadir bekerja dalam persekitaran yang mengandungi pencemaran bahan kimia. Dengan bantuan sahabatnya yg telah berkongsi testimoni pengguna-pengguna produk Jutawan Herbs yang lain di facebook Jutawan Herbs, beliau pun menghubungi saya untuk mencuba jus tersebut. Beliau mendapatkan nasihat dan pandangan daripada saya lalu saya mengesyorkan beliau jus-jus yang sesuai dengan radang paru². Alhamdulillah dalam masa 2 minggu minum jus tersebut ,katanya sekejap saja kesan sudah terasa. Batuk samakin berkurang, nafas semakin lancar dan lega, beliau terus mengamalkan 2 jenis jus yang disyorkan selama beberapa bulan sehingga masalah pernafasan dan batuk terus semakin baik. Dari pengalaman yang saya berjumpa pesakit-pesakit sebelum ini, penyakit radang paru-paru copd adalah penyakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi Alhamdulillah sehingga kini beliau makin sihat dan terus mengamalkan jus ini. Syukur pada tuhan atas kesumbuhan yang diberikan. Semoga maklumat yang sedikit ini dapat membantu pesakit lain juga di luar sana untuk sembuh.
    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap saya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


    Call order wasap@call saya- En mohd zuhairi- 0174687570

    ๐Ÿ˜kalau wasap saya blas lambat (biasa nya sebab ramai yg wasap saya.)
    Tak pa nanti sy balas wasap pelan2 taw
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring
    En. Mohd Zuhairi ,Pengasas Jutawan Herbs- 017468 7570

    BalasPadam