RELATIF: Media Mematangkan Minda . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh . Layari: http://azmirelatif-1.blogspot.com

Ahad, 22 Januari 2012

Pondok Talak Lesu


PONDOK TALAK LESU

TUMPAT, KELANTAN:  PONDOK TALAK yang terletak di Kampung Talak dekat sini memang tersohor sejak diasaskan oleh Allahyarham Tuan Guru Haji Isa Wahab pada tahun 1987. Walaupun pelajar yang datang untuk menimba ilmu di sana dalam jumlah yang agak kecil sekitar 50 orang sahaja, namun pada masa itu, kebanyakan pelajar amat berpuas hati kerana mendapat didikan yang secukupnya. Selain mereka tidak dikenakan sebarang bayaran yuran, memadai hanya menjelaskan bayaran keperluan bekalan air dan elektrik dalam kadar RM5 sahaja.

Tetapi hari ini, Pondok Talak tidak lagi segemilang di zaman penubuhannya dahulu kerana bukan sahaja tidak dikunjungi pelajar, namun pondok berkenaan juga dianggap terbiar dan tidak terbela. Kalau sebelum ini Persatuan Pondok datang memberikan kuliah mengikut jadual yang ditetapkan, tetapi semenjak ketiadaan pelajar, bukan sahaja pendok berkenaan semakin uzur dan kosong Persatuan Pondok tidak lagi datang menjenguk selain kerajaan negeri juga tidak pernah nampak batang hidung dalam usaha mengubahsuai bangunan pondok supaya kelihatan menarik dalam usaha untuk mengembalikan kegemilangannya seperti mana di zaman itu.

Pengetua Pondok Talak yang baru, Ustaz Haji Khalid Awang, 66, ketika ditemui Penulis meluahkan kesedihannya melihat fenomena berkenaan. Pondok Talak yang terletak kira-kira 17 kilometer dari bandar Kota Bharu, 13 kilometer dari Wakaf Baharu dan 10 kilometer dari bandar Tumpat itu mengalami situasi perubahan yang agak sedih berikutan wujudnya rasa tidak puas hati di kalangan pelajar sendiri.

Menurut Ustaz Haji Khalid, sebelum pondok tersebut ditubuhkan, berdasarkan apa yang diketahuinya, arwah Tuan Guru Haji Isa di zaman kanak-kanaknya sudah jelas sebagai seorang yang mempunyai tokoh dalam bidang agama dalam usaha untuk menyebarkan agama Islam yang suci itu. Pada usia remaja, beliau bertekad untuk mengembara sambil menuntut ilmu terutamanya di negara-negara Timur Tengah seperti Arab Saudi, Mesir, Syria, Palestin, Afghanistan termasuk juga Israel.

Sekembalinya beliau ke tanah air setelah dapat apa yang dipendamkannya itu tercapai, beliau kemudiannya menubuhkan pondok tersebut termasuk surau dan asrama pelajar. Dalam masa arwah masih berkhidmat dan sentiasa memberikan perhatian terhadap pondok yang ditubuhkannya itu, aktiviti pengajian pada masa itu begitu tersohor ke beberapa daerah lain di negeri Kelantan termasuk juga dikenali di negara jiran.

Namun menurutnya, apabila peruntukan masa arwah dengan pelajar-pelajar mula renggang dan seperti tersisih, ketika itulah kegemilangan pondok mula pudar. Kepercayaan pelajar terhadap pondok dan tuan guru mula hilang apabila pelajar-pelajar mula meninggalkan pondok seorang demi seorang. Tamparan hebat juga turut dirasakan apabila tuan guru menghembuskan nafasnya yang terakhir ketika usia 46 tahun menyebabkan urusan pondok terbantut dan tidak bertenaga kerana Pondok Talak telah kehilangan nadi penggeraknya. Walaupun mendapat khidmat Persatuan Pondok selama tiga bulan, namun khidmat yang dicurahkan itu memang tidak disenangi oleh pelajar-pelajar terbabit.

"Memang sedia maklum, kebanyakan pelajar tidak berpuas hati terhadap tuan guru kerana gagal bersama-sama pelajar pada masa yang ditetapkan. Bahkan ada di antara mereka mendakwa mendapat pendidikan ala kadar sahaja. Saat itulah, pelajar seperti merajuk lalu meninggalkan pondok ini seorang demi seorang:", ujar Ustaz Haji Khalid yang berasal dari Bukit Bakong Cina, Narathiwat, Thailand.

Tambah Ustaz Haji Khalid lagi, kebanyakan pelajar pondok berkenaan adalah warga tempatan, selain terdapat pelajar-pelajar dari Johor, Kuala Lumpur, Pahang dan diikuti dari Thailand seramai enam orang pelajar. Di antara bidang pendidikan yang diterapkan kepada pelajar-pelajar waktu itu meliputi Usuluddin, Fekah, Tauhid dan Tasauf.

Disebabkan pondok tersebut diasaskan oleh Tuan Guru Haji Isa, maka beliaulah yang bertindak menjadi guru kerana tiada guru berpengalaman sebagaimana beliau pada masa itu. Selain bertindak menjadi guru di pondok itu, beliau juga berkewajipan untuk mencurahkan khidmat bakti kepada beberapa buah masjid dan surau di tempat lain. Atas sebab itulah, menyebabkan pondok tersebut sering terpinggir kerana beliau tidak mempunyai kesempatan masa untuk bersama-sama pelajar di samping memberikan tumpuan terhadap perjalanan pondok.

Suatu jasa semasa hayat Tuan Guru Haji Isa selain menyediakan makan dan minuman yang sepatutnya kepada pelajar-pelajar, beliau tidak mengenakan sebarang bayaran pengajian. Walaupun dianggap tiada sebarang sumbangan dari pihak lain, namun aktiviti pondok tetap berjaya diteruskan. Keadaan ini amat jelas dengan sikap keterbukaan Tuan Guru Haji Isa untuk berbakti dan mencurahkan ilmu malah membantu pelajar-pelajarnya itu menurut kudratnya semata-mata tanpa mengharapkan wang  ringgit sebagai upah.

"Saya memang berhasrat untuk mengembalikan kegemilangan Pondok Talak seperti dahulu. Namun masalahnya kesukaran mendapatkan guru-guru yang berpengetahuan agama selain tempat tinggal guru-guru berkenaan perlu difikirkan juga. Guru-guru perlulah ditempatkan di kediaman yang lebih selesa sesuai dengan taraf mereka", sambung Ustaz Khalid lagi.

Sambung Ustaz Khalid, beliau kini sedang giat mengumpul dana di samping mencari sumber pendapatan lain untuk tujuan membangunkan kembali Pondok Talak agar dapat beroperasi semula sebagaimana di awal penubuhannya dahulu. Dalam hal ini, beliau berharap supaya ada pihak-pihak yang ringan tangan untuk menyumbangkan dana di samping dapat menyumbangkan idea terbaik bagi mendapatkan khidmat guru sebagai tenaga pengajar yang berkebolehan dalam segala bidang.

Harapan itu disuarakannya kepada Penulis supaya sama-sama berganding bahu membangunkan Pondok Talak supaya dapat bergerak seiring dengan pondok-pondok lain di negeri ini apatah lagi di seluruh Semenanjung.
Inilah wajah Pengasas Pondok Talak, arwah Tuan Guru Haji Isa Wahab yang meninggal dunia ketika berusia 46 tahun.

Pengetua Pondok Talak yang baru, Ustaz Haji Khalid Awang.

Papan tanda arah ke Pondok Talak masih kekal sehingga kini walaupun pondok berkenaan tidak lagi beroperasi.


Inilah Pondok Talak, berkeadaan terbiar dan tidak beroperasi kerana ketiadaan pelajar.

Rumah arwah Tuan Guru Haji Isa Wahab. Di belakang rumah ini adalah pondok dan surau.

Teks dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan