RELATIF: Media Mematangkan Minda . Selamat Datang . Selamat Membaca . Kepada Semua Pengunjung . Editor: Azmi Mohd. Salleh . Layari: http://azmirelatif-1.blogspot.com

Rabu, 28 Disember 2011

Sirih Rawat Kanser


SIRIH RAWAT KANSER

KOTA BHARU, KELANTAN KANSER (BARAH) adalah sejenis penyakit yang ditakuti semua orang terutamanya bagi golongan wanita. Lazimnya bagi rawatan moden bagi penyakit kanser akan dimulai dengan pembedahan untuk menyelamatkan nyawa walaupun perbelanjaannya dianggap mahal. Namun, hari ini ketakutan mangsa penyakit kanser untuk menerima rawatan tidak perlu dibimbangkan lagi kerana rawatan alternatif (tradisional) mampu menyembuhkannya tanpa memerlukan pembedahan.

Memang benar, rawatan kanser sebenarnya tidak memerlukan sebarang pembedahan yang menggerunkan pesakit, sebab ia hanya boleh dirawat dan sembuhnya adalah seratus peratus dengan hanya penggunaan daun-daun sirih, kaedah air penawar serta doa dari ayat-ayat suci Al-Quran sahaja.

Bagi mendapatkan gambaran sebenar di sebalik rawatan berkenaan, Wartawan RELATIF sempat mewawancara Pengasas Pusat Rawatan Islam Al-Madani (PRIA), Ustaz Haji Rahimi Mohd. Rashid, dari Lorong Sri Kedeper, Kampung Baung, Jalan Pengkalan Chepa dekat sini yang mempunyai kisah menarik tentang amalan perubatan secara Islam yang diperkenalkannya.

Beliau menggelarkan penyakit kanser seperti kanser payu dara, kanser pangkal rahim, kanser usus, kanser kulit dan bisul sebagai "Raja Saton" iaitu penyakit orang baik-baik, bahayanya memang diketahui umum dan jika tidak rawat dengan secepat mungkin, pesakit akan menemui maut.

"Kanser ada dua jenis iaitu kanser yang mempunyai mata dan kanser tanpa mata iaitu kanser dalam bentuk daging", ujarnya ketika menjelaskan definisi kanser dalam konteks rawatan Islam.

Katanya, 'ketumbuhan' adalah sejenis kanser yang tidak mempunyai mata iaitu dalam bentuk daging dan beliau mengistilahkannya sebagai 'kanser daging'. Kanser jenis ini sukar untuk pecah sendiri tetapi akan terus membengkak yang akhirnya pesakit berkenaan akan terus koma jika rawatan tidak dilakukan dengan segera.

Satu kes yang beliau pernah rawat berhubung dengan kanser daging (ketumbuhan) ialah seorang pesakit dari Kuala Lumpur yang menderita penyakit ketumbuhan dalam hidung. Beliau merawat penyakit berkenaan dengan hanya menggunakan kaedah daun sirih yang diisikan doa-doa serta dibacakan dengan ayat-ayat suci Al-Quran, daun sirih tersebut hendaklah dikunyah sehingga hancur kemudiannya disemburkan ke tempat penyakit tersebut. Amalan beliau tentang menyemburkan sirih ini diserahkan kepada pasangan yang menerima rawatan darinya iaitu jika isteri yang menerima rawatan, sirih tersebut akan diberikan kepada suaminya untuk berbuat demikian.

"Kaedah penggunaan daun sirih ini sebenarnya untuk mempercepatkan proses pemecahan khususnya untuk penyakit ketumbuhan", katanya.

Ustaz Haji Rahimi juga menasihatkan kepada pesakit payu dara perlu menjalani rawatan lanjutan agar sembuh sepenuhnya. Katanya, kanser payu dara mempunyai tanda-tanda bengkak dalaman dan boleh dirasai sendiri oleh pesakit. Kaedah penggunaan daun sirih, kapur dan pinang diperlukan untuk dilumurkan di tempat yang dijangkiti kuman penyakit berkenaan.

Setakat ini, rawatan kanser yang beliau perkenalkan hanyalah kepada rakan-rakan terdekat sahaja yang memerlukan khidmatnya. Tetapi apabila orang ramai mengetahui bahawa beliau mampu merawat kanser amat berkesan dan begitu menggalakkan kerana penyembuhannya hanyalah dalam masa dua minit sahaja, lebih 20 orang pesakit telah sembuh sepenuhnya dan sihat seperti sedia kala setelah menerima rawatan daripada beliau.

Apabila ditanya, adakah beliau hanya menumpukan kepada rawatan kanser semata. Beliau menjelaskan, selain kanser beliau turut merawat penyakit lumpuh, resdung, kencing manis dengan menggunakan minyak zaitun, memulihkan masalah mati pucuk dan lemah tenaga batin, rawatan gangguan makhluk halus, sihir dan santau.

Menurut Ustaz Haji Rahimi lagi, bagi rawatan makhluk halus beliau boleh mengesan sama ada mangsa terkena gangguan makhluk halus atau sebaliknya. Keadaan ini jelas apabila terdapat satu kes seorang wanita yang mengalami gangguan makhluk halus di mana di dalam tubuhnya telah dijadikan tempat tujuh makhluk halus itu sebagai sarangnya. Wanita berkenaan sebenarnya menderita selama 13 tahun setelah beliau mendirikan rumahtangga apabila tiap-tiap hari ulat berwarna putih keluar dari farajnya.

Untuk rawatan sedemikian, Ustaz Haji Rahimi memberikan air penawar untuk diminum oleh wanita berkenaan. Apabila air berkenaan diminum sambil Ustaz Haji Rahimi menepuk-nepuk di bahu mangsa, keluarlah 'hantu raya'. Terlalu lama hantu raya tersebut menghuni tubuh wanita berkenaan sehingga terlalu degil dan enggan keluar menyebabkannya telah menjadi darah daging.

Dalam tempoh sejam rawatan tersebut, hantu raya itu pun keluar. Apa yang dinyatakan hantu raya itu juga menjadi bukti bahawa suami mangsa menderita kurus kering dan sentiasa keletihan akibat darah dan nanah telah dihisap makhluk laknat tersebut.

"Sihir seumpama ini memang wujud sejak Nabi Musa a.s  lagi. Cuma sihir ini sentiasa kalah apabila bertembung dengan ayat-ayat suci Al-Quran dan wahyu Allah", jelasnya menyelongkar sejarah asal usul sihir dalam konteks manusia sejak dulu lagi.

Ustaz Haji Rahimi sebenarnya banyak terdedah kepada pendidikan Islam sejak zaman kanak-kanaknya lagi. Beliau mendapat pendidikan agama di Pondok Pasir Tumboh, Kota Bharu dan Jabal Aulia, Ajyad Sud dan Masjidil Haram di Mekah. Sesuai dengan rawatan yang diperkenalkannya secara Islam yang berlandaskan kepada ayat-ayat suci Al-Quran, doa-doa Rasulullah S.A.W, doa-doa Nabi dan Aulia Solihin serta bebas daripada unsur-unsur khurafat, tahyul, penyerapan makhluk halus dan amalan-amalan yang menyeleweng daripada ajaran Islam.

Kebanyakan ilmu rawatan tersebut beliau perolehi daripada arwah bapanya sendiri yang juga seorang Pengamal Rawatan Tradisional. Manakala ilmu merawat kanser pula beliau perolehi daripada Tok Saudaranya, Haji Ismail Haron atau lebih dikenali Pak Ngah Haji Wil yang paling tersohor ketika itu yang berasal dari Kampung Gaung, Beta Hilir, Kota Bharu yang juga merupakan Pengasas Pendok Pasir Tumboh. Beliau meminta diajarkan ilmu berkenaan di mana ketika itu tok saudaranya dalam keadaan uzur, hanya beliau seorang sahaja yang berminat dalam bidang berkenaan.

Manakala ilmu yang melibatkan makhluk halus beliau banyak menuntut daripada rakan-rakan yang pernah tersohor seperti dari Kelantan dan Thailand. Sementara banyak kitab-kitab karangan ulama-ulama zaman lampau berhubung dengan rawatan dan ubat-ubatan turut dikumpulkannya sebagai panduan dalam rawatan. Daripada kitab-kitab tersebut, terdapat beberapa kitab perubatan dari dunia Melayu yang diamalkan oleh pengamal perubatan tradisional zaman lampau yang sememangnya amat aktif dalam bidang perubatan telah tidak digunakan lagi selepas pengamal berkenaan menjadi Tuan Guru. Dalam hal ini, beliau bercadang untuk memperkenalkan kembali ilmu perubatan daripada pengamal rawatan tradisional itu supaya tidak terus berkubur begitu sahaja.

Justeru, selain berkecimpung terus dalam bidang rawatan, Ustaz Haji Rahimi juga adalah Pengasas Pusat Bimbingan Al-Quran Al-Madani yang mempunyai 17 cawangan di sekitar Kota Bharu. Inilah khidmat yang dapat disumbangkan untuk kesihatan, kemudahan dan keperluan orang ramai semasa hayat mereka.

Ustaz Haji Rahimi Mohd. Rashid boleh dihubungi:
013-9203223

Ustaz Haji Rahimi Mohd. Rashid ketika diwawancara Wartawan RELATIF di Pusat Rawatan Islam Al-Madani (PRIA) yang diasaskannya.

Daun sirih adalah tumbuhan herba yang boleh merawat kanser.

Inilah Pusat Rawatan Islam Al-Madani (PRIA) miliknya.
  
Tulisan dan Foto:
AZMI MOHD. SALLEH

1 ulasan: